Telefoniproblem tros kunna vara lösta

Kommunen har haft tekniska problem med sin telefontjänst under hösten. När det skulle lösas ledde det till ytterligare bekymmer.

Sommaren 2018 öppnade Jennifer Benckert och de andra kommunens kontaktcenter.

Sommaren 2018 öppnade Jennifer Benckert och de andra kommunens kontaktcenter.

Foto: Karoline Montero Araya

Norrköpings kommun2019-10-18 10:55

På fredagmorgonen var det svårt att nå Kontaktcenter över telefon. Det berodde på en uppgradering av telefontjänsten som gjordes under natten.

– När allt skulle gå igång i morse gick det inte som planerat. Men nu börjar allting att rulla igång igen. Agent efter agent kommer igång. Nu är sju agenter igång och väntetiden på Kontaktcenter är fyra minuter, säger Louise Flygt, kommunens kommunikationsdirektör, vid 9.30-tiden på fredagen.

Agent betyder i sammanhanget en telefonenhet som bemannas av en anställd på Kontaktcenter.

Bakgrunden till uppdateringen är de brister som Norrköpings kommun har haft med telefoniplattformen under hösten. Bland annat har vissa samtal inte kopplats fram till kommuninformatörerna och uppringningsfunktionen har inte heller fungerat. Dessa fel inträffade i samband med en uppgradering av telefontjänsten som skedde efter sommaren.

Hur ser ni på de brister som uppstod?

– Vi ser allvarligt på detta. Redan när vi upptäckte problemen har vi jobbat stenhårt med leverantören och digitaliseringsavdelningen med att hitta felen.

Det är kommunens digitaliseringsavdelning som äger och hanterar den tekniska telefonplattformen tillsammans med leverantören. Medan kommunikationsavdelningen har ansvar för servicen mot kommuninvånarna med att svara och informera i telefon.

– Tyvärr har bristerna påverkat vår service till kommuninvånarna. Men med den senaste uppgraderingen ska de problemen vara avhjälpta, säger Louise Flygt. 

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!