"Att tänka efter före" heter granskningsrapporten från Riksrevisionen om statens planering av höghastighetsjärnvägar.
Riksrevisionen anser att planeringen av Sveriges största finansiella satsning i modern tid har en rad brister. De förväntade kostnaderna har stigit till över 250 miljarder kronor.
Myndigheten anser att alternativa och billigare lösningar inte övervägts.
Enligt Ingemar Delveborn, projektledare för granskningen, är det inte klarlagt om höghastighetsjärnvägen är den effektivaste lösningen.
– Det kan visa sig att man kan eliminera bristerna till en betydligt lägre kostnad med andra lösningar. Det vet vi inte i dag, för det saknas underlag, säger han till TT.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth har inga planer på att stoppa projektet.
– Att inte bygga mer järnväg nu, det skulle allvarligt försvåra möjligheterna att både nå klimatmål och få en bättre fungerande järnväg, säger Eneroth till TT.
Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping håller inte med i revisionens beska kritik.
– När det gäller Ostlänken känner jag mig helt lugn. Ostlänken står på egna ben och pengarna har börjat rulla. Projektet är igång, säger han.
Om regeringsrapporten tycker han:
– Riksrevisionen blandar ihop snabbtåg (250 kilometer i timmen) och höghastighetståg (320 km/h) på ett olyckligt sätt. Där gör de en koppling som inte stämmer. Ostlänken är tänkt att byggas med konventionell teknik, då blir kostnaden lägre. Men det är efter Linköping man ska bygga den dyrare höghastighetstekniken.
Stjernkvist tycker att man underskattar vinsterna som blir när kommunikationerna blir bättre.
– Riksdag och regering har i bred majoritet sagt att Ostlänken behövs oavsett vad man gör med höghastighetstågen. I den här regionen behövs det mera spår. Trafikverket har bestämt att Ostlänken ska byggas för snabbtåg.
Ostlänken mellan Stockholm och Linköping är den klart dyraste delen i jättesatsningen.
– För att den delvis går genom tätbebyggt område. Det gör också att intäkterna blir störst på den delen, där det finns stort befolkningsunderlag. Därför lönar den sig så mycket att Ostlänken går att räkna hem. Linköping-Stockholm är SJ:s lönsammaste sträcka. Skulle man dra i nödbromsen för höghastighetståg behöver Ostlänken byggas i alla fall. Därför känner jag mig lugn, säger Lars Stjernkvist.