Under onsdagen kom beskedet att Kristdemokraternas partistyrelse svängt om i planerna för snabbtåg, inför partiets riksting i Umeå 8-10 november. Det på grund av de stora kostnaderna en utbyggnad skulle innebära.
Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande i Norrköping, berättar att han varit i kontakt med företrädare för andra partier som ingår i samarbetet om utbyggnaden.
Fick du skrämselhicka när du hörde det här?
– Nej, inte skrämselhicka. Men jag hajar till varje gång något parti ifrågasätter. Men jag har så pass tät dialog med rikspolitiker från många partier. Strax innan du ringde pratade jag med en i liberalernas partiledning för att försäkra detta, säger han och fortsätter:
– Jag har ägnat en ganska stor del av dagen åt att ta reda på vad både liberaler och kristdemokrater egentligen vill. Jag känner mig faktiskt lugnare nu, för alla de jag pratat med försäkrar att när de är kritiska handlar det inte om Ostlänken, sträckan Linköping-Stockholm.
Satsningen på snabbtåg genom Sverige har beräknats kosta minst 230 miljarder kronor och Ostlänken är en del av det projektet.
– Jag förstår att det finns en begreppsförvirring som skapar osäkerhet. Det finns inget som talar för att det är Ostlänken man ifrågasätter. Tvärtom, jag har fått tydliga försäkringar om att det är inte Ostlänken diskussionen handlar om, säger han och fortsätter:
– Jag kan förstå debatten. Som jag uppfattar det finns det en väldigt bred enighet om att bygga för snabbtåg (280 km/h) vid storstadsregionerna, Stockholm-Linköping, Hässleholm-Malmö och Borås-Göteborg. Där finns passagerarunderlag och ekonomi. Det som ifrågasätts nu handlar om höghastighetståg (320 km/h) däremellan och de flera hundra miljarder det kostar. Jag är själv en järnvägsvän och vill gärna se utbyggnaden. Det är otroliga kostnader. Det är inte konstigt att den debatten förs.
Känner du dig trygg med att projektet Ostlänken kommer att fortsätta?
– Ja, riksdagen har beslutat om en nationell plan och har avsatt 54 miljarder. Ostlänken har kommit så långt. Parallellt har vi nu en diskussion med Trafikverket om fördyringen till de 64 miljarder de beräknat. Vi försöker hitta billigare lösningar och kan försöka skjuta fram delar av det här gigantiska bygget. Däremot kan vissa etapper försenas.
Norrköpings kommun har fonderat en hel del pengar för kostnaderna i samband med ombyggnad av staden.
– Vi har samlat i ladorna för att klara det och vi kommer att behöva låna för investeringar framöver. Jag förstår om folk undrar om vi verkligen ska bygga järnväg när vi har ont om pengar till äldrevård. Den jobbtillväxt vi har i Norrköping är den bästa vi haft i modern tid. Den har delvis en koppling till Ostlänken. Den är otroligt viktig för oss i Norrköping.
Bygget har redan påbörjats för delat av projektet som Inre hamnen och Kardonbanan till hamnen.
Så kommunen har inte kastat några pengar i sjön?
– Nej. Staten har satsat väldigt mycket i det och bygget är redan igång. Jag har varit politiker så länge och vet att man måste ligga på som sjutton. Det är inte så ofta som staten säger att vi ska investera 54 miljarder i er region. Det är otroligt värdefullt och jag kommer att fortsätta ligga på till rälsen ligger på plats. Egentligen känner jag mig inte orolig. Innerst inne vet jag att det finns någon tvekan och sent i kväll har jag fått nya bekräftelser på det.
Vilka kostnader får kommunen stå för?
– Kommunens kostnader ligger några år framåt i tiden och det känns när vi behöver bygga så mycket annat. Vi kommer att behöva investera den hel del för spårvägslinjer, gator och cykelbanor. Vår uppfattning är att staten ska står för stambanedragningen, själva rälsen, svarar Lars Stjernkvist.
Kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (KD) delade Stjernkvists uppfattning:
– Jag kollade upp det. Först tänkte jag, oj då. Det lät väldigt drastiskt. Nej, det handlar inte om att stoppa Ostlänken. Utan det handlar om att man bytt fot från höghastighetståg till snabbtåg.
– Ur Norrköpingsperspektiv spelar det ingen roll om det är höghastighetståg eller snabbtåg. Det vi definitivt behöver i Norrköping är ju dubbla spår på tåg som går. Skulle staten backa på Ostlänken skulle det få otroliga konsekvenser. Det handlar det inte bara om tågförbindelsen, utan om så mycket annat med investeringar som gjorts.