Så upplevs problemen på skolan

Flera elever vittnar om problem med kränkningar och brister i stödet på Vikbolandsskolan. Det visar Skolinspektionens tillsynsprotokoll.

Skolinspektionen har gjort en riktad tillsyn av Vikbolandsskolan och enligt protokollet finns det problem med att elever som behöver extra stöd inte alltid får det, vilket skapar oro i klassrummen.

Skolinspektionen har gjort en riktad tillsyn av Vikbolandsskolan och enligt protokollet finns det problem med att elever som behöver extra stöd inte alltid får det, vilket skapar oro i klassrummen.

Foto: Fredrik Jonson/Arkiv

Norrköpings kommun2019-09-08 11:30

Under förra läsåret inkom sex anmälningar mot skolan till Skolinspektionen och i fyra av dem framgick att skolan brutit mot skollagen. Det handlade bland annat om brister i utredningen av kränkande behandling och i utredningar av särskilt stöd. Skolinspektionen beslutade att genomföra en riktad tillsyn och har nu bland annat intervjuat elever, lärare och rektor. 

I tillsynsprotokollet framgår att det inte finns tillräckligt med resurser och/eller kunskap att hjälpa elever som behöver extra stöd. En effekt av de uteblivna hjälpinsatserna är att studieron blivit sämre. Intervjuer med både personal och elever vittnar om delvis röriga lektioner och en allmänt hård jargong både i och utanför klassrummet.

Vissa högstadieelever upplever, enligt protokollet, att lärarna inte bryr sig om eleverna säger något kränkande, bara om någon blir märkbart ledsen eller om det uppstår allvarliga bråk. Elever säger också att alla i skolan inte får vara som de vill och att det förekommer uttryck för rasism som inte fångas upp av lärarna.

En av pedagogerna säger i protokollet att det är svårt och att det gäller att dra en gräns för när en anmälan ska upprättas, ”annars skulle de inte få göra annat än skriva kräkningsanmälningar”.

En annan aspekt som framkommit under intervjuerna är att skolans personal uppfattar att det finns en negativ inställning till skolan bland en del av elevernas vårdnadshavare, vilket gör eleverna omotiverade och lärarnas arbete svårare.

Kommunen och skolan framhåller att ett flertal åtgärder redan vidtagits, som två utvecklingslärare, rektorsstöd och en ny elevhälsoverksamhet. Psykologpartners har också intervjuat all personal kring vad som fungerar bra och mindre bra.

Beslut i ärendet kommer sannolikt i nästa vecka. Innan dess vill skolan inte uttala sig.

– Vi vill avvakta beslutet, så att vi konkret vet vad vi har att ta ställning till först, säger rektor Denise Eriksson.

Även Skolinspektionen avvaktar.

– Vi arbetar just nu med ärendet och vår bedömning kommer med beslutet, säger Alexander Aleryd, en av de ansvariga utredarna.

Oftast utmynnar en riktad tillsyn i att skolan får ett föreläggande där bristerna ska åtgärdas inom tre månader. 

Behovet av särskilt stöd är stort på skolan, som även brottas med dåliga resultat. Under vårterminen 2018 var det exempelvis 35,7 procent av pojkarna i årskurs 9 som uppnådde kunskapskraven i alla ämnen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!