När Flybmi gick i konkurs i februari 2019 försvann reguljärflyget till München. I samband med det fick koncerngruppen inom Rådhus AB i uppdrag att utreda flygplatsens verksamhet med fokus på kostnaderna.
Utredningen har resulterat i fyra olika alternativ – med fyra olika prislappar.
Det dyraste alternativet är om det skulle återinföras reguljärflyg till och från Norrköping. Enligt utredningen skulle kombinationen reguljärflyg, charterflyg och nyttoflyg årligen kosta 29–34 miljoner kronor. En "attraktiv och väletablerad" reguljärlinje skulle dra ner kostnaderna till cirka 32 miljoner kronor per år.
Om man fortsätter att driva flygplatsen i nuvarande form, det vill säga med charter- och nyttoflyg (bland annat ambulanstransport, polis, militär, brandbevakning, skolflyg och privatflyg), kommer det att kosta 24,4 miljoner kronor.
Tredje alternativet, bara nyttoflyg, skulle få en prislapp på 22,6 miljoner eller 24,2 miljoner kronor om året, beroende på hur generösa öppettider man har.
Den sista varianten innebär att flygplatsen "läggs i träda" och endast kan ta emot skolflyg eller liknande. Här bedöms kostnaden till cirka sju miljoner om året.
I dag utgår ett årligt verksamhetsbidrag från kommunen till flygplatsen på 23,8 miljoner kronor.
Utredningarna som presenterades redovisar även vad ett ökat samarbete mellan Norrköpings och Linköpings flygplatser skulle kunna medföra. En tidigare utredning från 2017 presenterades också, som belyser flygplatsens samhällsekonomiska effekt.