Penningpåsen för kommunens snöröjning rymmer ungefär lika många miljoner som förra säsongen: cirka 25.
Budgeten gäller per kalenderår och omfattar allt som har med väghållning att göra; plogning, sandning, upptagning av sand och markvärme. I närtid ser inte Olof Carlsson, avdelningschef för drift och underhåll, några större förändringar.
– Under en normalvinter räcker pengarna. Jag har varit här i fem år och upplever inte att det har varit några bekymmer. Problemen brukar uppgå först när vi får vargavinter, stora snömängder och vi tvingas lyfta ut snön från stan, säger han.
I kommunens grundkontrakt delar Peab och Svevia på centrala Norrköping som portioneras upp i fem områden i en stjärnformation med infartsleder och GC-vägar. Peab och Svevia ansvarar för sina respektive delar och tar i sin tur in mindre entreprenörer som underentreprenörer. Olof Carlsson tycker att upplägget överlag fungerar bra.
– Vägnätet är uppdelat. Prioriterade gång- och cykelvägar på huvudstråken in mot staden har förtur. Större kommunala gator och tillfartsvägar som Norrköpings kommun prioriterar är till exempel Lindövägen, Hagebygatan och Albrektsvägen. Längre bak i prioriteringsordningen hamnar till exempel lokala smågator och villakvarter, berättar Olof Carlsson.
I avtalen framgår det att kraven är högre på att det även ska plogas i anslutning till buss- och spårvagnshållplatser.
– Vi försöker så gott det går att undvika att få plogvallar som försvårar framkomligheten i stan, uppger Olof Carlsson.