"Problemen måste lösas snarast"

"Jag förväntar mig att våra skolpliktiga barn som av olika skäl inte kan gå i sin närmsta skola kommer till skolan där de går. Det är vårt krav."

"Problemen måste lösas snarast" säger Kikki Liljeblad (S) om färdtjänstkaoset.

"Problemen måste lösas snarast" säger Kikki Liljeblad (S) om färdtjänstkaoset.

Foto: Gun Stenehall

Norrköpings kommun2019-09-07 18:00

Det säger Kikki Liljeblad (S), kommunalråd i Norrköping med ansvar för skolor. 

I veckan har både vi och andra medier rapporterat om stora problem med färdtjänst och skoltaxi, bland annat kraftiga förseningar och taxiförare som inte har hittat eller kommit alls. Det har bland annat fått konsekvenser att barn inte alls har kommit till skolan.

– Det här ska självklart funka. Kommunerna har avtal med Östgötatrafiken om att barn som av olika anledningar inte kan gå i sin närmsta skola ska kunna ta sig dit. Färdtjänsten ska hämta och man ska komma hem. Det är också vad kommunen har betalat för i upphandlingen.

Problemen är en länsfråga. Tar ni kontakt med andra kommuner i frågan?

– Vi måste följa det här noga nu. Östgötatrafiken säger att man jobbar för att hitta en lösning. Skulle det inte fungera är det jätteviktigt att vi drabbade kommuner har en kontakt med dem. Det är en länsfråga och då är det viktigt att vi kan gå ihop och agera.

För föräldrar är situationen akut. Hur lång tid är det rimligt att ge Östgötatrafiken för att komma till rätta med problemen?

– Det måste lösas snarast möjligt så klart. Det är inte rimligt att föräldrar ska behöva göra akututryckningar som att ställa en lastbil för att åka och hämta barn eller behöva ta semester för att barnen inte kommer till skolan med sin taxi. Det är skolplikt för de här barnen som för alla andra.

När är ”snarast”?

– Det får inte gå för lång tid. De måste leverera svar ganska omgående.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!