Tillväxten av fler som väljer privata utförare går inte tillräckligt snabbt för det privata vårdbolaget Vardaga som i förra veckan sade upp sitt avtal med kommunen. Uppsägningstiden är sex månader.
För 28 personer betyder det att de nu måste välja hemtjänstutförare på nytt.
– Vi hade behövt drygt hundra kunder för att vi skulle kunna garantera bibehållen kvalité eller framförallt att utveckla den utan fler kunder, säger Dennis Selsborg, regionchef för Vardaga hemtjänst.
Vardaga har haft hemtjänst i Norrköping sedan rätten att välja utförare inom hemtjänsten infördes förra våren.
– Vi är jättestolta och nöjda över verksamheten men det vi kan se är att vi inte lyckats få så många kunder som vi förväntade oss, säger Dennis Selsborg.
Vad händer med de anställda?
– Vi har säkerställt att de ska ha kvar sina arbeten genom vårt samarbete med ett privat vårdbolag som också finns i Norrköping Personalen går över till det bolaget med bibehållen lön, tjänstgöringsgrad och övriga förmåner.
– Vi har informerat samtliga kunder. Vi har också berättat att alla våra anställda i Norrköping går över till bolaget så att de vet att de kan välja sin kontaktperson och personal om de vill.
Samtidigt som Vardaga lämnar har kommunen skrivit kontrakt med ett nytt bolag, berättar kommunens vård- och omsorgsdirektör Magnus Johansson.
– Det finns flera bolag som visat intresse. Vi ser att andelen som väljer privata utförare ökar successivt, men väldigt långsamt.