Ni har säkert sett lastbilar försedda med orangefärgade skyltar ute på vägarna. Det betyder att de innehållar farligt gods av något slag. Siffrorna på den skylten, och ibland på tilläggskyltar, visar vad det är för typ av farligt gods de fraktar. Det är information som är oerhört viktig om till exempel en olycka inträffar.
Under tisdagen och onsdagen den här veckan har trafikpolisen haft en stor riktad insats för att kontrolleratransporter av farligt gods.
– Samarbetet sker mellan region Bergslagen och region Öst. Här på plats är vi ett antal tillsyningsmän och bilinspektörer, säger trafikpolis Dennis Örnborg när vi träffade honom vid polisens kontrollplats Ringeby på Ingelstaområdet.
– Tillsynen innebär att vi kontrollerar förare, fordon, last och frakthandlingar. Fram till och med onsdag lunch har vi kontrollerat ett 50-tal fordon, de allra flesta har varit helt okej. Men en del har haft några brister.
Om polisen såg ett fordon som misstänktes kunna ha brister vad gäller trafikssäkerhet fanns även trafikinspektörer på plats för att göra besiktningar av de aktuella fordonen.
När vi anlände till trafikkontrollplatsen kontrollvägdes en mindre styckegodsbil. Den klarade maxvikten sånär som på något enstaka kilo.
– Det var värre i går. Då hade vi en mindre lastbil som hade hela 98 procents överlast, det vill säga nästan det dubbla sett vad som är tillåtet, säger Dennis Örnborg.
Chauffören fick börja lasta av gods och väga bilen tills dess att det blev tillåten lastvikt. 4 000 kronor i böter kostade det i böter. Hade överlasten kommit upp till 100 procent hade körkortet dragits in.
Oskar Karlsson från Örebro var en av de förare som kontrollerades. Har var i Norrköping för att hämta diverse farligt avfall.
– Det är andra gången på sex år som jag stoppas för kontroll. Det är alldeles för få kontroller. Man vill ju veta att de man möter på vägen är okej.
Dennis Örnborg berättar att det ofta kan vara ren okunskap som gör att vissa kör med till exempel överlast.
– Privatpersoner som hyr en liten lastbil har kanske inte riktigt klart för sig hur mycket de får lasta. Yrkesförarna, däremot, borde veta bättre. Men de kalkylerar säkert med att risken att åka fast tyvärr är rätt så liten.
– De chaufförer som vi tar in för kontroll tar det bra. Kontrollen, om allt är som de ska, tar inte mer än cirka 20 minuter. Hittar vi brister tar det givetvis längre tid, säger Dennis Örnborg.