"Önskar jag hade ett svar på vad som hänt"

Annelie Svensson, centrumchef på Mirum Galleria, är bedrövad över det som hänt, men har ingen förklaring.

Annelie Svensson vid rullbandet där Lennart Lidman och en 18-åring föll och skadade sig förra veckan.

Annelie Svensson vid rullbandet där Lennart Lidman och en 18-åring föll och skadade sig förra veckan.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköpings kommun2020-03-05 06:00

– Jag önskar att jag hade ett svar att ge, men det har jag inte. Det som har hänt är fruktansvärt, jättetråkigt och en mardröm för alla inblandade. Vi känner för de drabbade. Reglerna för rullband är strikta. Anläggningen servas regelbundet och besiktades utan anmärkning så sent som i oktober ifjol, säger hon.

Annelie Svensson förklarar att gallerian drog igång ett omfattande utredningsarbete direkt efter att fallolyckorna blev kända och rullbandet stoppats. Rullbandets lameller kontrollerades var för sig i fredags morse innan ytterligare en genomgång gjordes i måndags. Besiktningsrapporterna visar inte på något fel eller spår av någon vätska.

– De norska ägarna har över 100 köpcentrum med en särskild avdelning för säkerhet och teknik i Norge som nu tittar på och utreder ärendet. Men inte ens den enheten har någon förklaring till vad som skulle kunna ha hänt, förklarar hon.

Övervakningsbilderna på när Lennart Lidman och 18-åringen ramlar är svåra att i detalj urskilja på kamerabilderna.

– Lokalvårdaren som hjälpte Lennart efter olyckan stod fem meter framför honom på bandet när olyckan inträffade. Han kände inga ryck när Lennart föll. Lokalvårdaren uppfattade inte heller att det var halt på bandet, säger hon.

Det aktuella rullbandet togs i bruk 2010 och har hittills en lång historia utan incidenter bakom sig.

– Dagligen besöker 14 000–15 000 personer gallerian, säger Annelie Svensson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!