Nu ska politikerna avgöra flygets framtid

Flygplatsens framtid är en laddad fråga för kommunens styrande partier. "Tuffa beslut väntar", konstaterar Karin Jonsson (C), kommunalråd.

Flygplatsens vara eller icke vara skapar politisk debatt.

Flygplatsens vara eller icke vara skapar politisk debatt.

Foto: Strand Mikael/Arkiv

Norrköpings kommun2019-12-02 18:30

Det var i samband med att reguljärflyget till München försvann som flygplatsens verksamhet utreddes med fokus på kostnaderna. Utredningen visar på olika alternativ, från den dyraste kombinationen reguljärflyg, charterflyg och nyttoflyg till att flygplatsen helt läggs ned. I dag utgår ett årligt verksamhetsbidrag från kommunen på 23,8 miljoner kronor.

Reidar Svedahl (L), kommunalråd, gör ingen hemlighet av att han vill att flygplatsen blir kvar. Han förklarar att han generellt är positiv till flyg, men att L ska diskutera frågan inom partiet och enas om en ståndpunkt.

– Vad den blir vågar jag inte säga redan nu.

Svedahl menar att flyget bidrar till samhällsnyttan, med bland annat brandflyg som tidigt kan upptäcka bränder och ambulansflyg som räddar liv.

– Kommunen subventionerar många saker, som teater och idrott. Det handlar om var du tycker att pengarna gör mest nytta.

I sociala medier ställer han flygplatsbidraget mot det bidrag SON och Östgötateatern får från kommunen.

Är det en relevant jämförelse?

– Det går att vända och vrida på allting. Nu gäller det att väga för- och nackdelar mot varandra och att lyssna in Norrköpingsborna.

Charterflyget uppfattar han som viktigt för invånarna.

– Det är väldigt uppskattat bland många att kunna lyfta och landa på hemmaplan.

– Visst är det smidigt, men frågan är ju om kommunen verkligen ska subventionera charterresor, säger Karin Jonsson (C).

Med en krisande flygbransch ser hon heller inte att ett ny reguljärlinje skulle bli aktuell inom en nära framtid.

– Därmed ser jag inte några dynamiska effekter för näringslivet.

Om flygplatsen lades ned skulle det, förklarar hon, dessutom innebära att mer pengar frigörs till annan kommunal verksamhet, vilket är önskvärt i dagens ekonomiska situation.

– Samtidigt är det en fin flygplats med många anställda. Så det här är inget lätt beslut.

Lars Stjernkvist (S) sade i fredags att frågan ska diskuteras inom partigrupper, med Norrköpingsbor och företag, men att det inte är enkelt.

– Hur man än vänder och vrider på det kostar flygplatsen ungefär 20 miljoner kronor om året som det är i dag. Samtidigt är den en viktig del i samhällsekonomin. Det är svåra frågor, sade han.

Kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (KD), håller med.

– Det är på sätt och vis en ödesfråga. Lägger vi ned flygplatsen nu kommer Norrköping med största sannolikhet aldrig mer att ha en flygplats igen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!