– Ett hedersuppdrag. Jag är så klart stolt och glad för att ha fått förfrågan om att ta över klubban, säger Mikael Renz om prestigeuppdraget.
Han jobbar som it-strateg med just de frågorna på Sjöfartsverket i Norrköping och kommer att kombinera det med sitt nya uppdrag.
Nu blir han ordförande över två arbetsgrupper i FN:s International Martime Organization som arbetar med att digitalisera fartygens rapportering när de anlöper hamnar över hela världen, och att förenkla den.
– Sjöfarten är en äldre och konservativ bransch som ligger efter flyget. Tidigare har allt rapporterats på papper, i tjocka luntor. Nu ska det elektroniseras och standardiseras. Det är en rejäl utmaning att hålla ihop de olika nationernas åsikter, tycker Mikael Renz.
Som ordförande måste han få de 130 länder som skrivit på sjöfartskonvensionen att samverka.
– EU-lagstiftningen börjar gälla 2025. Vi har jobbat på det i tre år och ska ha ett it-system klart 2022 eller 2023, säger Mikael Renz.
Det ska bli enklare för fartygen att rapportera.
Möten hålls tre veckor om året i högkvarteret i London, snett emot parlamentet. Till det kommer ytterligare ett antal veckors IMO-arbete.
Ordförande i hela FAL-kommittén är svensk, Transportstyrelsens internationella samordnare Marina Angsell.
IMO jobbar även med andra frågor som att minimera skadorna vid ett eventuellt oljeutsläpp och säkerheten för sjöfart på världshaven. På torsdag nästa vecka firas Världshavens Dag vid högkvarteret i London.