Hela bussflottan i Norrköping kommer att förnyas i sommar, med 35 biogasbussar och två elbussar.
– Vi har skrivit ett nytt kontrakt med Östgötatrafiken och i det nya kontraktet ställs andra krav, därför förnyar vi bussflottan, säger Marie-Louise Arnell, affärschef för Transdev i Östergötland.
I det nya kontraktet krävs wifi på alla bussar och ett antal elbussar är ett krav.
– Elbussarna är tysta och passar bra i stadsmiljö. Vi kör med elbussar i Umeå och Eskilstuna med gott resultat.
Varför köper man bara två elbussar om de är uppskattade?
– De är väldigt mycket dyrare i inköp men är i gengäld billigare i drift. En elbuss kostar ungefär sex miljoner kronor, det är dubbelt så mycket som en biogasbuss. Eventuellt kommer vi att köra med fler elbussar framöver, det beror på om man utökar trafiken. Kontraktet gäller i tio år, säger Marie-Louise Arnell.
De gamla bussarna kommer att möta olika öden. En del kommer Transdev att behålla som reserver till spårvagnstrafiken, några av dagens bussar är inhyrda och de lämnas tillbaka, ytterligare andra kommer att säljas eller skrotas.
De nya bussarna kommer att se lite annorlunda ut än dagens bussar.
– De mindre bussarna som kör i särskild kollektivtrafik idag har den nya designen, så kommer även de stora bussarna att se ut.
I det nya avtalet byter man även leverantör av biogas, från Eon till Tekniska verken i Linköping.
– Det är ett sätt att pressa priserna. Biogasen kommer att köras med biogasfordon till Norrköping, säger Marie-Louise Arnell.