Bankerna är i dag på ett sätt något helt annat än de var för bara tio år sedan. Digitaliseringen har förändrat verksamheten i grunden skulle en del säga. Per Långsved är Sverigechef för Nordea. Vi träffas i Norrköping efter att han mött det lokala näringslivet. Han är orolig för det digitala utanförskapet. Alltså att människor känner stor osäkerhet inför nya digitala tjänster och därför avstår från att göra sina ärenden på nätet. Samtidigt säger han att digitaliseringen har varit en vinst för kunderna.
– Jag skulle säga att tillgängligheten är bättre i dag. Du når banken dygnet runt. Det är lättare att göra dina bankärenden. Samtidigt vet vi att det finns människor som står utanför digitaliseringen. Vi gör vad vi kan för att möta utanförskapet. Men vi vet att den gruppen är kanske tio procent av våra kunder. Några kommer alltid att vara utanför, säger han.
Vad gör ni för att möta gruppen som står utanför?
– Vi har ett ansvar precis som andra aktörer i samhället. Vi utbildar och har i år haft 300 kundträffar med digital coaching på våra kontor och besök på stadsbiblioteken där vi svarar på frågor och framför allt låter den som känner sig osäker pröva på. Samtidigt vill jag säga att det personliga mötet fortfarande är viktigt. Vi har 115 kontor runt om i Sverige dit kunderna kan komma, säger han.
En kontantlag, alltså en lag som tryggar tillgången av kontanter i samhället, är en omdiskuterad fråga. Per Långsved menar att frågan är komplex.
– Jag ser inte ett kontantlöst samhälle inom överskådlig tid. Samtidigt ser vi att allt färre använder kontanter. I dag är det till och med så att människor har svårt att se skillnad på de nya sedlar och mynt som införts. Det övergripande ansvaret för att trygga tillgången av kontanter borde ligga hos Riksbanken anser vi. Vi tillhandahåller däremot kontanter på 500 orter via Bankomat AB som bankerna äger tillsammans, säger Per Långsved.
Med allt fler transaktioner som sker digitalt har samhällets sårbarhet diskuterats. En konkret fråga som dykt upp är hur samhället kommer att fungera när elektriciteten är utslagen under längre tid. Per Långsved menar att Nordea är förberedda inför en sådan krissituation. Man övar kontinuerligt.
– I chippet på kortet finns en offlinefunktion. Det kommer att kunna gå att betala trots att elen inte finns på plats under upp till en vecka. Jag skulle inte säga att jag är orolig för detta, säger han.