"Många är för dåligt förberedda"

En knapp tredjedel klarar sitt prov för taxibehörighet. Köerna till förarproven för taxilegitimation växer. Trafikverket menar att man gör allt för att korta köerna.

"Vi känner till bristen på färdtjänstförare. Det som behöver göras för att fler ska klara taxilegitimationen är bättre förberedelser från eleven", säger Rikard Granlund från Trafikverket.

"Vi känner till bristen på färdtjänstförare. Det som behöver göras för att fler ska klara taxilegitimationen är bättre förberedelser från eleven", säger Rikard Granlund från Trafikverket.

Foto: TT

Norrköpings kommun2019-09-09 06:00

Mellan 2012-2018 minskade godkännandeprocenten som klarade förarprov för taxilegitimation från 47 procent till 31,5 procent. Det samtidigt som förarbristen är mycket stor inom branschen. Det berättar Rikard Granlund, chef på Trafikverket Förarprov.

– Och trenden verkar fortsätta med att allt färre klarar provet. I juni i år var det 30,6 procent av de som gjorde provet som klarade det, säger han.

Taxiförbundet har uttryckt sin frustration över de långa köerna och menar att bollen ligger hos Trafikverket. Enligt Rikard Granlund jobbar myndigheten aktivt med att öka volymerna av genomförda förarprov för taxilegitimation.

– Det stämmer att köerna är långa. Men samtidigt är många väldigt dåligt förberedda när de kommer hit. Det betyder att det blir många som får göra om proven. Det här skapar köer, trots att vi ökar volymerna av utförda förarprov. Vi har också infört ett företräde för den som gör provet första gången i syfte att premiera de som är väl förberedda, säger han.

Från myndigheten är man medvetna om Taxiförbundets synpunkter och Rikard Granlund berättar om att det förs diskussioner mellan branschen och Trafikverket.

– Det finns väldigt få professionella utbildare i dag och det leder till att många försöker lösa sin utbildning själv. Vi har i samtal med både Arbetsförmedlingen och trafikskolor framfört hur trenden ser ut. Men det tycks finnas ett svagt intresse att professionellt utbilda förare. I vuxenutbildning eller på trafikskolor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!