1988 flydde Gabi Khanus kristna familj från kriget i Libanon till Sverige.
– Jag har flyttat runt mycket, bott i Karlskoga, Örebro, Mörrum och Österbybruk innan vi hamnade i Norrköping 2001, berättar 38-årige Gabi Khanu, som nu är vd i Najas Mejeri AB.
Sedan 2016 finns företaget på Risängens industriområde. Där det tidigare varit annan livsmedelshantering möts man av en doft av ost och mjölk.
Med sex anställda är företaget på väg mot en årsomsättning på runt åtta miljoner kronor och stekosten är den klart största produkten. Mejeriet levererar till restauranger och livsmedelsbutiker i Mellansverige, från Stockholm till Göteborg.
– I medelhavsländerna har man gjort den hemma och äter den som den är, till frukost, lunch och middag, berättar Gabi Khanu.
Framgången har uppmärksammats. I februari var Gabi en av 100 unga företagare som han blev inbjudna till Prins Daniels Entreprenörsdag i Stockholm.
– Han satte sig intill mig. Jag som brukar prata så mycket blev nervös och tyst. Prins Daniel gav oss positiv energi och pushade oss att inte ge upp, säger han.
Grunden är komjölken som hämtas från en gård i Norsholm. Naja använder sin mors recept i ett gammaldags hantverk och har utvecklat den orientaliska osten till något eget.
– Det är ingen massproduktion och inga tillsatta e-ämnen. Vi gör den naturellt. Bara komjölk, salt och ostlöpe, berättar Gabi när han visar runt i produktionsdelen.
Av hygieniska skäl bärs vit heltäckande rock, hårnät, plasthandskar och skoskydd. Kollegan Abjar Bahno lägger upp de rektangulära ostbitarna att svalna på stora plåtar.
Stekosten liknar den cypriotiska halloumin som tillverkas av får- eller getmjölk. Konsistensen är inte lika gnisslig och smaken är mildare. Den är populär att grilla och steka.
Gabi är nöjd med sommaren när produktionen krävde 3 600 liter mjölk och vissa dagar 4 800 liter. Att försäljningen stigit beror delvis på vårens Cypern-larm om att halloumins mjölk kommer från djur med höga nivåer av antibiotika. Samtidigt har osten genom vegotrenden blivit ett allt vanligare alternativ till kött.
I början hade mejeriet enbart orientaliska kunder. Nu går 20–25 procent av försäljningen till svenska marknaden.
– Vi vill framför allt etablera oss i Östergötland, förklarar han.