Krisen slår hårt mot flygplatsen: "En växande oro"

Corona-pandemin och det medföljande flygstoppet slår hårt mot Norrköpings flygplats. "Det ser lite ljusare ut än vi först trodde, men det finns samtidigt en växande oro", säger vd:n Ola Matsson.

Trots korttidspermitteringar räknar Norrköpings flygplats och vd:n Ola Matsson med att förlora 900 000 kronor under mars och april på grund av covid-19.

Trots korttidspermitteringar räknar Norrköpings flygplats och vd:n Ola Matsson med att förlora 900 000 kronor under mars och april på grund av covid-19.

Foto: Calle Slättengren, Roland Klinga

Norrköpings kommun2020-04-20 11:00

När pandemin slog till var flygbranschen bland de första att drabbas. Från och med vecka tolv ställdes alla avgående kommersiella flyg in och från vecka 13 återstår bara nyttoflyg från Norrköpings flygplats. Vid ett styrelsemöte i slutet av mars räknade bolaget med att förlora 1,5 miljoner som en effekt av Covid-19.

– Sen dess har vi faktiskt fått in 600 000 kronor från ett av charterbolagen, så det ser lite ljusare ut, säger Ola Matsson.

Samtidigt växer oron för att andra bolag ska få betalningssvårigheter.

– Det går inte att överblicka konsekvenserna av det här än, utan vi följer det vecka för vecka. Det kan dyka upp kunder som får det tufft i ett senare skede. Det går inte att säga hur det här slutar.

Redan tidigt under pandemin beslutade sig Norrköpings flygplats för att utnyttja möjligheten till att korttidspermittera merparten av sin personal.

– Det är lite över 20 personer, men det kan komma att bli fler vartefter, ju längre det drar ut på tiden, säger Matsson. 

När flygresorna kan komma igång igen kan han inte säkert svara på. Just nu avråder Utrikesdepartementet från alla utlandsresor fram till den 15 juni. Men på det stora hela tror han att flygbranschen kommer att komma tillbaka.

– När människor har hämtat sig från den här krisen kommer resbehovet och önskan att resa finnas kvar, både hos privatresenärer och affärsresenärer. Man tror att det kommer att dröja tre år innan man är tillbaka på den här nivån, och då pratar jag generellt om flygtrafiken i hela världen. Sedan kommer den att ske i olika takt i olika delar av världen. 

Hur lång tid kommer det att ta för Norrköpings flygplats?

– Det går inte att ha en prognos än så länge. Vi får titta på de aktörer vi har, det vill säga charterbolagen. Kommer de tillbaka kan de säkert gå fortare än tre år. Men det går inte att ge några garantier.

Han säger också att det pågår förhandlingar med bolag om att få tillbaka reguljärflyg till Norrköping. Något som kommunen saknat sen flygbolaget BMI gick i konkurs februari 2019.

– Nu är ju situationen som den är. Vi får se, när dimman har skingrats, vilka bolag som fortfarande står upp. Men vi har diskussioner med ett antal flygbolag och det kommer finnas de som vill flyga även när krisen är över, säger Ola Matsson.

Karta: Norrköpings flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!