Krånglande mobiler togs omhand på biblioteket

På Stadsbiblioteket hålls en temavecka som fokuserar på samhällets digitalisering. Bland annat kan människor få teknikhjälp.

Norrköpings kommun 8 oktober 2019 20:15

Projektet heter EMedborgarveckan och pågår i hela Sverige under veckan. Syftet med projektet är att öka människors internetvanor.

– Vi har den här typen av teknikhjälp och detta sedan vi sett att det är det som efterfrågas väldigt mycket, säger Gustav Hedlund, projektledare på Stadsbiblioteket.

 

Många tar med sig sin egen mobiltelefon eller dator till biblioteket. 

– Oftast är det någon som köpt en ny mobil eller dator och har mindre bra koll på hur den fungerar, eller så har de upptäckt ett problem som de inte riktigt förstår.

72-åriga Mona Bergman kände inte tidigare till att man kan få hjälp med olika slags teknik på biblioteket.

– Det låter jättebra, det är inte alltid jag kan ringa någon som kan hjälpa mig, säger hon.

Hon har ingen dator, men använder sin mobil. 

– Att ladda ner appar vet jag inte helt säkert hur man gör. Jag använder den normalt mycket, till Facebook och Instagram och ibland googlar jag.

 

Britt-Marie Björk hade också tagit sig till biblioteket. 

– Jag fick hjälp med att skriva ut kontoutdrag från banken. Det här är första gången jag är här, tidigare har man kunnat skriva ut från banken, men nu kostar det pengar och tar flera dagar. Det här är ett smidigt sätt om man inte har en skrivare hemma.

Under den nationella temaveckan kan man även prova Virtual Reality (VR)-glasögon och se hur en 3D-skrivare fungerar.

– Tanken är att vi i framtiden också ska jobba mer med kreativt skapande, till exempel med kodning, säger Gustav Hedlund.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa