IVO positivt till kommunens åtgärder

Allvarliga brister i hemtjänsten ledde till att kommunen anmälde sig själv. Nu anser IVO att tillräckliga åtgärder satts in mot missförhållandena.

Åtgärderna för att komma till rätta med missförhållandena i hemtjänsten är tillräckliga, anser IVO. Bland annat har medarbetare fått mer utbildning i planeringsverktyget som används och en översyn av kontaktmannaskapet har genomförts.

Åtgärderna för att komma till rätta med missförhållandena i hemtjänsten är tillräckliga, anser IVO. Bland annat har medarbetare fått mer utbildning i planeringsverktyget som används och en översyn av kontaktmannaskapet har genomförts.

Foto: Vilhelm Stokstad/TT

Norrköpings kommun2019-08-28 13:30

I slutet av juni anmälde Vård- och omsorgskontoret sig självt för allvarliga brister i hemtjänsten. I en lex Sarah-utredning fann de flera brister som lett till att brukare fått insatser på fel tider, på ett felaktigt sätt eller helt glömts bort. Utredningen ledde till en anmälan till Inspektionen för vård och omsorg, IVO.

IVO har nu beslutat att avsluta ärendet utan vidare åtgärder. Enligt beslutet har kommunen utrett de bakomliggande orsakerna och också vidtagit och planerat tillräckliga åtgärder för att komma till rätta med problemen. IVO ser också positivt på att nämnden dokumenterat när uppföljning av åtgärderna ska ske.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!