Hon vill skynda på utbyggnad av stambanorna

Emma Berginger (MP) är på turné i södra Sverige för att vinna vänner till ett fullt utbyggt nät av stambanor för höghastighetståg.

Norrköpings kommun 8 november 2019 19:00

För Emma Berginger, som är Miljöpartiets ledamot i riksdagens trafikutskott, räcker det inte med delsträckor som Ostlänken. Honser en lyckad Ostlänkensatsning som en bra hävstång för fortsatt utbyggnad av stambanan för höghastighetståg – helst sådana som går i 320 kilometer i timmen.

– Det är klart att det är roligt för Norrköping om Ostlänken byggs och att det ger jättestor nytta. Men om man ska få den verkliga utväxlingen av Ostlänken då behöver man koppla på den på ett helt system med nya stambanor för höghastighetståg.

 

Vid fredagens besök i Norrköping träffade hon politikerna Lars Stjernkvist (S) och Olle Vikmång (S) liksom representanter för Östsvenska handelskammaren och Norrköpings hamn. 

– Det jag vill göra med den här turnén att bygga ett tryck på att visa behovet av ett helt system för nya stambanor för höghastighetståg. Sedan lyssnar jag gärna på vad man har för frågor lokalt, men mitt syfte med det är att vi ska få till ett beslut om att bygga nya stambanor. Det största nyttorna för Ostlänken får man om den knyts ihop inte bara med Stockholm utan också med Göteborg och Malmö och vidare ut i Europa.

 

Beslutet om att Ostlänken ska byggas, liksom sträckorna Göteborg-Borås och Lund-Hässleholm, är redan fattade. Även om januariavtalet innehåller en överenskommelse om nya stambanor finns inga beslut om en fortsättning efter Linköping.

Moderaterna har redan förklarat att de anser en utbyggnad som omöjlig att finansiera och liknande tankegångar finns inom Kristdemokraterna, som under den här helgen ska fatta beslut om hur de ska ställa sig till en fortsatt utbyggnad. 

 

Emma Berginger är besviken på att Moderaterna har valt att lämna diskussionerna med övriga partier i riksdagen, Sverigedemokraterna undantagna som inte är inbjudna.

– Jag tycker att det är fruktansvärt dåligt av dem att lämna visionen om att bygga ihop Sverige med tåg som går i tid. Det var ju faktiskt regeringen Reinfeldt som lanserade Sverigebygget 2014.

Som ledamot i trafikutskottet driver hon nu på att samtalen mellan partierna ska komma igång.

– Det har varit ett slags vakuum efter det långdragna regeringsbildandet förra hösten. Då vaknar motståndarna och formerar sig och då är det viktigt att vi som är för en utbyggnad fortsätter att jobba. Vi har inga beslut om helheten och även om det står i januariavtalet återstår mycket arbete.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Kritik mot lex Lilla hjärtat: "Som plåster på ett brutet ben"

Kritik mot lex Lilla hjärtat: "Som plåster på ett brutet ben"

Insändare: Ska det slösas eller sparas på energin?

Ska det slösas eller sparas på energin?

Norrköpingsbon om försvarets förstärkning i Östersjön: "Det gör man ju inte för att det är skojigt"

Norrköpingsbon om försvarets förstärkning i Östersjön: "Det gör man ju inte för att det är skojigt"

Insändare: Ägare av dieselbilar kan känna sig grundlurade

Ägare av dieselbilar kan känna sig grundlurade

Stjernkvist avslöjar redan nu hur det går i valet: "Jag är beredd att offra hela kalufsen om jag har fel"

Stjernkvist avslöjar redan nu hur det går i valet: "Jag är beredd att offra hela kalufsen om jag har fel"