Här ute, i några igenbommade industrilokaler i Ljunga strax utanför Norrköping, startade pappa Owe och dotter Sarah Sparelius tillsammans med tre kollegor Gallerbolaget. Det var på hösten 2010, när kvintetten från förr slog sig samman och gav sig in i, för alla fem, en bekant bransch. Knappt tio år senare har företaget på landet uppdrag på arenor, butiker, teatrar och skolor över hela Sverige.
– Det trodde man inte, när vi satt här ute under det första året och det var alldeles tyst i telefonen och tomt i mejlen. Det var riktigt tufft, minns vd Sarah Sparelius.
Hunden Sigge, som är lika gammal som företaget, möter upp på parkeringen och skäller nyfiket innan han vänder tillbaka in i lokalerna med hopp om lek. Ett rep, nästan lika stort som han själv, är en favorit ute på fabriksgolvet, där produktionen är i full gång.
– Företagets egen maskot, säger Sarah och skrattar åt Sigges framfart.
Sarah Sparelius växte upp bakom galler och gick i pappas fotspår. Hon hade sitt första sommarjobb i pappas företag och blev tidigt hemma i branschen.
– Jag ville egentligen bli polis och sökte också in på polishögskolan, men lyckades inte komma in och ändrade mina framtidsplaner. Jag rensade fisk i ett halvår i Norge och reste runt, men kom hem och hamnade där allt en gång började, säger Sarah.
– Pappa hade köpt företaget i Oxelösund, där jag hade jobbat många år tidigare. Jag gillade branschen. När bolaget gick samman med ett annat var jag inte alldeles nöjd med känslan i företaget. Det var lite för mycket "vi och ni" så jag sa upp mig och började läsa till personalvetare på universitet i Linköping.
Några år i skolbänken och ett jobb senare kom hon "hem" igen.
Vi kommer tillbaka till den första tiden, när Gallerbolaget klev ut på marknaden.
– Jag trodde vi skulle få med oss kunderna vi kände och hade kontakt med från förr, men det blev inte riktigt så. Många var tveksamma och tvivlade på oss. Det var fler frågor än beställningar. Vi kunde inte plocka ut någon lön alls första året, men alla var med på det, säger Sarah.
Tänkte du ge upp någon gång?
– Det är klart man tvivlade. Jag gjorde inget annat än satt och mejlade, mejlade och mejlade till företag, men utan resultat. Telefonerna var tysta. Vår säljare i Stockholm slet säkert ut flera par joggingskor, när han var ute och informerade om oss. Vi gav oss inte.
Vändningen kom.
– Friends Arena 2011, säger Sarah och ler.
Gallerbolaget fick uppdraget att tillverka, leverera och montera 120 jalusier vid kiosker, mellan vissa läktargångar och brandgardiner i garaget på Nationalarenan i Solna.
– En liten uppstickare från Norrköping lyckades... Jag trodde hjärtat skulle stanna, när vi fick jobbet och insåg vad vi stod inför.
Prestigejobbet öppnade dörrar för framtiden.
– Vi fick drygt en miljon intäkter från det uppdraget, men det var, inte minst, startskottet för vår expansion i Stockholm. Det brakade loss fullständigt. Stockholm är vår största marknad i dag, men vi har säljare i Malmö, Västerås och Göteborg. Vi har all produktion här ute.
Det är stort som smått.
Det kan vara stora jalusier och service till Systembolagets alla butiker...
– ...eller så är det 40 jalusier till ett säkerhetsskåp, som ett schweiziskt klockföretag ska använda för att låsa in sina reservdelar i. Man blir lite nyfiken på vad själva klockorna kan kosta då. Vi har få, nästan inga utlandsuppdrag, så det här är annorlunda och spännande, tycker projektledaren Johan Lykkehammer Hallgren.
2017 blev Sarah Sparelius vd för Gallerbolaget.
– Jag tjatade mer eller mindre till mig vd-stolen. Pappa var en smula skeptisk och undrade om jag visste vad jag gav mig in på, men jag var säker. Om jag hade varit kille hade jag nog varit vd för tio år sedan.
Vad tänker du på?
– Jag vill tro att en kille tar för sig mer. Jag är kanske inte så pushig heller, men nu är jag här och känner mig trygg i rollen. Jag vill driva mitt företag på ett modernt sätt.
Johan Lykkehammar Hallgren började i bolaget 2016 och har sett företaget ta mer mark och utrymme.
– Vi har blivit trångbodda här ute och måste bygga nytt. Kommunen planerar för tomter vid Kungsängen, som vi är intresserade av. Vi har 750 kvadratmeter i dag och vill upp till 1 200 om vi ska kunna expandera för framtiden, säger Johan.
Gallerbolaget, som firar tio år nästa år, passerade för första gången 30-miljonersstrecket i det senaste bokslutet.
Framtiden?
– Galler är vad det är. Vi har sett hur kraven från försäkringsbolagen har ökat år från år. Fler och fler privatpersoner hör av sig och vill ha galler bakom sina dörrar. Det märks särskilt i storstäderna, menar Johan.
– Om tio år kan vi vara börsnoterade. Vi får se, säger Sarah Sparelius.