– Det är dags att utmana den rådande konsumtionskulturen, säger hon.
Trots klimatångest väntas Black Friday och julhandeln slå nya rekord även i år. Men uppropet mot shoppinghögtider växer och en motreaktion som snabbt fått stor spridning är White Monday.
– Den är en möjlighet för oss som arbetar med cirkulär konsumtion att gå samman och visa att vi finns, säger Ann-Sofie Bergort.
I stället för att köpa nytt uppmanas människor att reparera, dela på och köpa saker begagnat.
Ann-Sofie Bergort driver modebutiken Varié i Norrköping som säljer noga utvalda second hand-plagg. Hon har varit en del av initiativet sedan det startade 2017. Det är främst överkonsumtionen hon reagerar emot.
– I Sverige konsumerar vi som om vi hade 4,2 jordklot. Det har vi inte.
– Jag är ingen vän av domedagsmarknadsföring eller skambeläggande, men det här är helt galet. Vi konsumerar sönder oss och förlorar all respekt för det vi köper. Det håller inte i längden.
White Monday infaller måndagen innan Black Friday, den 25 november. Initiativtagare är Henning Gillberg på Repamera. Syftet är att öka medvetenheten om den klimatpåverkan som konsumtion av nytillverkade prylar bidrar med. Över hundra företag och influencers deltar.
Är inte det här bara smart marknadsföring för er?
– Självklart vill vi värna vår affärsmodell. Vi vill också ha ökad tillväxt, men inte på bekostnad av hållbarhet. Det ekonomiska systemet måste ändras, liksom människors vanor, säger Ann-Sofie Bergort.