Hon är fast besluten om att klara krisläget

Bodyline testar nytt i virustider. En pop up-butik och hemleverans av underkläder är nya grepp för att överleva.

Småföretagare i konfektionsbranschen har det kärvt i virustider. Lisa Soner på Bodyline är en av dem.

Småföretagare i konfektionsbranschen har det kärvt i virustider. Lisa Soner på Bodyline är en av dem.

Foto: Rikard W Larsson

Norrköpings kommun2020-04-12 08:00

Mars månad inleddes med två godkända försäljningsveckor. Sedan tog det tvärstopp på några dagar när coronaviruset slog till. 

– Det blev allvarligt när butiker häromkring stängde, gick i konkurs och kunderna inte kom som förr. Vår lilla räddning ekonomiskt blev en del av kundkretsen som hade bokat sina inköp i förväg och hämtade ut varorna. Folk i allmänhet förstår nog inte hur utsatt cityhandeln är när dagskassorna krymper och kunderna uteblir, säger Lisa Soner.

Butiken firar 25 år i år. Men det var inte riktigt så här som hon hade tänkt sig jubileumsåret på Lindens övre plan.

– Jag vill än så länge inte säga att det här är de värsta veckorna som jag upplevt som företagare. Läget är förstås allvarligt, men det handlar än så länge bara om pengar och det är nog så viktigt. Men jag står stadigt med fötterna på jorden och gör allt för att vi ska klara det, förklarar hon under tiden som hon hänger ordning bland galgarna.

Lisa Soner återkommer till ord som sunt förnuft och tålamod. Hon är beredd på att krisen drar ut på tiden.

– Vi måste samarbeta och då får alla hjälpa till om vi ska reda ut det här. Vi får börja resonera om hyrorna med hyresvärden och lägga upp avbetalningsplaner med leverantörer. Underkläder är kanske inte det viktigaste just nu, men alla behöver det. Det som glädjer mig är att vi säljer lite av varje och att de trognaste kunderna fortsätter att shoppa hos oss.

Den nyöppnade och tillfälliga pop up-butiken för reavaror är ett led i att öka försäljningen. Hittills har responsen varit god. Enligt Lisa Soner kompletterar butikerna varandra. Hemleverans av underkläder till kunder i riskgrupper – som av olika skäl inte kan ta sig till Norrköping – är ett annat lyckat grepp.

– Det är småsaker för oss att ta bilen och köra hem en påse häromkring Norrköping och ta betalt via Swish, men en service som betyder jättemycket för kunden. Dem ska vi vara rädda om. Av kommentarerna att döma, direkt till oss och i sociala medier, vet jag att det uppskattas. Internt brukar vi skämta om "Underklädes-akuten".

En kund kom in på Bodyline och berättade om läget i Stockholm där folk numera tvekar att ens besöka tvättstugan.

– Det var en farbror som köpte underkläder och kalsonger i olika storlekar för flera tusen kronor. Varorna inhandlades i omgångar och skickades till barn och barnbarn med posten. Han sade att det var välbehövligt, berättar Lisa och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!