Han hoppas på mer charter från Norrköping

Charter, reguljärt eller nyttotrafik – det är frågan för Norrköping flygplats. Senast in är en ny charterdestination.

Norrköpings flygplats får en ny destination. I vinter blir det två avgångar till Andorra.

Norrköpings flygplats får en ny destination. I vinter blir det två avgångar till Andorra.

Foto: Thomas Möller

Norrköpings kommun2019-09-09 10:00

I vinter utökas charterutbudet från Norrköping flygplats med två avgångar till Andorra. Det är researrangören Q-Travel som valt att lägga två flygavgångar från Norrköping till Andorra.

– Vi tycker det är jättekul att charterbolagen vill satsa på Norrköping, vi vill ha så många charterflyg som möjligt, säger Ola Matsson, vd för Norrköping flygplats.

I furstendömet i bergskedjan Pyrenéerna finns skidpister på 2 500 meters höjd. Premiärvintern blir det två avresor dit; i början av februari och i början av mars 2020.

– Om det faller väl ut så kan det bli fler avgångar framöver, säger Ola Matsson.

Skidcharter tillhör inte vanligheten för Norrköping.

– Jag kan inte svära på att det är den första någonsin, men så länge jag har varit här så är Andorra den första skidchartern.

När det gäller övrigt charterflyg vintertid i Norrköping så finns Gran Canaria, Teneriffa och La Gomera fortfarande med i programmet. Kap Verde är däremot borta.

– Vi tittar ständigt på att utveckla vårt utbud, både på sommaren och vintern. Nästa sommar kommer det exempelvis bli ett större urval på charter till Turkiet, säger Ola Matsson.

Efter det att Münchenflyget las ner i februari i år har flygplatsen som bekant bara haft charterflyg. Med anledning av den utvecklingen har Norrköpings kommun, ägaren som ekonomiskt stöttar flygplatsen med miljonbidrag varje år, påbörjat en utredning.

– Jag har förståelse för att kommunen gör en kostnadsutredning. Men så länge utredningen pågår är det svårt för oss att uttala oss om framtiden, säger Ola Matsson.

Kommunens utredning tittar på tre alternativ för framtidens flygplats; att kombinera charter med reguljärflyg, att fortsätta med bara charter eller att enbart köra med nyttotrafik som brandflyg, skolflyg, mätflyg, ambulansflyg och privatflyg.

– Som vd för flygplatsen ser jag givetvis att vi har både charter- och reguljärflyg, det tror jag dessutom är bäst för hela regionen. Vi jobbar för att få tillbaka reguljärflyg, säger Ola Matsson.

Från politiskt håll i Norrköping vill man ännu inte ge några signaler om vad utredningen kommer att visa.

– Just nu pågår en utredning om flygplatsen och som snart ska redovisas till ägarna. Innan dess vill jag inte ge några fler kommentarer, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L). 

Ola Matsson, vd för Norrköping flygplats.
Ola Matsson, vd för Norrköping flygplats.
Karta: Norrköpings flygplats
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!