Förarna tröttnade – och slutade att köra

"Jag kunde inte sova för att jag visste att det skulle bli kaos nästa dag", säger Marie Linderoth som kört färdtjänst i 11 år.

Sören Hellman och Marie Linderoth har kört färdtjänst under många år. Men nu är det stopp. "Stressen, pressen och kaoset har gjort att det bara är för mycket", säger Marie Linderoth.

Sören Hellman och Marie Linderoth har kört färdtjänst under många år. Men nu är det stopp. "Stressen, pressen och kaoset har gjort att det bara är för mycket", säger Marie Linderoth.

Foto: Roland Klinga

Norrköpings kommun2019-09-13 06:01

Vi har i ett flertal artiklar den senaste tiden berättat om de problem som finns inom färdtjänsten i Östergötland. Vi har pratat med både resenärer som upplevt problemen, med bolag som kör i våra delar av länet och med Östgötatrafiken.

En fråga som tagits upp har varit förarbristen.

30 juni i år gjorde Marie Linderoth och Sören Hellman sina sista pass som färdtjänstförare. Sammanlagt har de båda nästan 20 års erfarenhet av att köra särskild kollektivtrafik.

– Det stämmer inte att det saknas färdtjänstförare, som alla säger. Det saknas förare som kan acceptera att köra under de villkor som gäller. Jag vet att det finns chaufförer som kör delade turer. Du börjar 06.00. Sen kör du till 09.00. Och sen har du uppehåll i flera timmar och så kommer du tillbaka och kör igen. Det blir väldigt långa dagar för den som ska vara ute i trafiken, säger Sören Hellman.

– I Norrköping finns det säkert 15 eller 20 förare som har mycket erfarenhet, men som inte kan acceptera den dåliga planering som uppdraget har i dag. Det är helt enkelt för dåliga villkor, säger Marie Linderoth.

Att ingen av de båda skulle fortsätta som förare var egentligen något som växt fram under ganska lång tid. Men Marie Linderoth beskriver de sista fyra månaderna innan hon slutade som otroligt tunga.

– Allt gick ut på att vänta på att det skulle ta slut. Jag fick högt blodtryck och svårt att sova. Om vi ville kunde vi få veta hur nästa dag skulle se ut. Men jag slutade att kolla det. Jag visste att jag inte kunde sova när jag såg kaoset framför mig, säger hon.

Båda tycker att det blivit mycket sämre villkor för chaufförerna. De återkommer till planeringen som de beskriver som obefintlig. Och de menar att det här har pågått under lång tid. 

– Det har knappast blivit bättre. Ända in till vi slutade kunde det vara orimliga beräknade körtider. Jag kunde få lämna någon på en plats två minuter innan jag skulle sluta eller få använda 15 minuter av min rast eller min fritid till för att ta mig tillbaka till där jag skulle ställa ifrån mig bussen, säger Marie Linderoth.

Sören Hellman och Marie Linderoth ser det inte som aktuellt att de skulle komma tillbaka till det yrke de jobbat inom under många år.

– Det kan vara ett otroligt roligt jobb. Med många trevliga möten med många människor. Men som det är nu är det inte aktuellt. Det går inte att jobba under de villkor som finns i dag. Jag ser mig omkring efter annat, säger Sören Hellman.

– Jag har påpekat hur många gånger som helst att stressnivåerna är orimliga till Östgötatrafiken. Men inget tycks hända. Jag är inte intresserad av att gå tillbaka till kaoset, säger Marie Linderoth.

Mats Andersson är ombudsman för Transportarbetareförbundets avdelning 4. Han är inte förvånad över att det finns färdtjänstchaufförer som känner sig besvikna på hur jobbet har blivit. Han bekräftar att det finns färdtjänstbolag som tillämpar delade turer.

– Ansvaret ligger hos Östgötatrafiken. Det är inte alls bra med delade turer. Det vet alla och vi har påtalat att de måste komma med nya vagnsscheman som gör att det inte blir de delade turerna. Jag förstår att det finns missnöje med det. Förare känner sig lurade, säger han.

Enligt Mats Andersson, Transportarbetareförbundet, för man diskussioner med alla verksamma bolag som kör färdtjänst i länet, för att undvika att kollektivavtalet på något skäl skulle ruckas.

Marie Linderoth berättar att de sista fyra månaderna i yrket bara var en enda lång nedräkning. Till det tog slut.
Marie Linderoth berättar att de sista fyra månaderna i yrket bara var en enda lång nedräkning. Till det tog slut.
Färdtjänstbolagen

Östgöta Taxi AB, Vikbolands Taxi 160 000 AB, Taxi Finans i Östergötland AB, Taxi Motala/Vadstena AB, Mjölby Taxi AB, Motorcentralen Bo Pettersson AB är bolagen som numera kör färdtjänst, skolskjutsar och sjuktransporter i Östergötland.

Östgöta Taxi AB och Taxi Finans i Östergötland AB är dotterbolag till Taxibil i Östergötland.

Östgöta Taxi och Taxi Finans i Östergötland vann den senaste upphandlingen i sex av tio områden i länet.

Det nya avtalet började gälla 1 juli i år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!