Det är en oljeläcka som ligger bakom Skenäsfärjans stopp, det bekräftar Torbjörn Hedman, distriktschef på Färjerederiet i mellansverige på onsdagen.
– Det var en oljepackning på propelleraggregatet som var sliten och börjat läcka, i nuläget ligger färjan här och vi har försökt att täppa till det och lagt ut länsar.
Senare på onsdagen gav Färjerederiet en ny prognos, färjan kommer att stå still till den 16 oktober.
Varför tar ni inte in en ersättningsfärja?
– Vi värnar om miljön och vill inte riskera ett oljeutsläpp genom att flytta färjan. Aggregatet kommer att monteras bort och transporteras till ett varv för reparation.
Måste färjan flyttas för att ta en in ersättningsfärja?
– Ja, annars får den inte plats.
Ann-Christine Jansson som bor på Vikbolandet och tar färjan till och från jobbet är kritisk till den stillastående färjetrafiken som för hennes del innebär två extratimmar i bilen varje dag.
– Det händer stup i kvarten, det är helt galet! Vi är trötta på att skylla oss själva bara för att vi bor på landet, vi betalar också skatt, säger Ann-Christine Jansson, som menar att en ersättningsfärja borde sättas in.
Kan du förstå kritiken från de som nyttjar färjan?
–Visst gör jag det, det är beklagligt. Det här är fel som är svåra att förebygga. Många jobbar på för att färjan snabbt ska återgå i trafik. Det här är bara en prognos, det kan gå snabbare, säger Torbjörn Hedman.