Det var i mars som politikerna i kommunfullmäktige beslutade att det kommunala evenemangsbolaget Upplev Norrköping skulle läggas ner. Detta med anledning av de stora problem som bolaget hade 2018. Satsningen på Marvel-utställningen slutade med en förlust på elva miljoner, en rad utredningar och styrelseavhopp.
– Men nu är Marvel-utställningen historia. Vi har gjort en nystart när det gäller Norrköpings besöksnäringsstrategi, säger Pontus Lindblom, näringslivsdirektör.
Den 1 maj övergick besöksnäringsverksamheten till förvaltningen, som i det här fallet är lika med näringslivskontoret.
– Jag känner mig hoppfull inför det här uppdraget. Besöksnäringen är en av de snabbast växande näringar i Sverige. Tillsammans med näringslivet ska vi nu plocka fram en besöksnäringsstrategi.
Pontus Lindblom hoppas kunna presentera strategin innan årsslutet. Den ska sedan förankras och beslutas om i kommunfullmäktige. Det hela ska mynna ut i en årligt framtagen verksamhetsplan.
– Inplanerade evenemang för 2019 påverkas inte. Vi jobbar nu med 2020 och målet är att skapa så många intressanta aktiviteter som möjligt för Norrköpingsborna, det är ju dem vi jobbar för, säger Pontus Lindblom.
– Ibland kommer det kanske att bli fel. Men vi ska noga riskbedöma satsningarna, säger han vidare.
Den 24 september togs första steget i arbetet med den nya besökstrategin via en workshop med kommunen, näringslivet och andra samarbetspartner.
– Vi pratade mycket om vägen in i besöksnäringen, och det går via oss på Näringslivskontoret, säger Pontus Lindblom.