"Det är nyfikenheten som driver mig"

Friluftsprofilen och vildmarksexperten Johan Skullman från Norrköping byter bana. Från det stora och kända märket till det nystartade och egna.

Efter nio år hos outdoorjätten satsar Johan Skullman nu på ett eget märke. Terrängen förblir hans arbetsplats.

Efter nio år hos outdoorjätten satsar Johan Skullman nu på ett eget märke. Terrängen förblir hans arbetsplats.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköpings kommun2019-11-27 11:30

"The man in the Fjällräven shirt" – så lanserades han i branschen – har bytt skjorta. Eller märke. Från det stora och etablerade till det nystartade och egna. 

Men arbetsuppgifterna förändras egentligen inte för Johan Skullman. Hans inställning är, och har alltid varit, att friluftsutrustningen måste testas i skarpt läge. Det är först under granen eller i snöbivacken man får de rätta svaret. Funkar grejerna?

– På så sätt fortsätter livet som tidigare, säger han.

– Varje tillfälle jag tillbringar ute i naturen handlar om att testa och utveckla ny utrustning för friluftsliv. Allt bygger på att vara så ärlig som möjligt gentemot konsumenten. Därför vill jag alltid prova i rätt miljö. Både i det extrema och i det normala. Man får inte dra sig för att gå ut.

Efter den militära banan, med fokus på överlevnad i fält, bytte Johan Skullman inriktning och valde den civila sidan. Han blev det stora friluftsmärket Fjällrävens främste profil och tillbringade arbetsdagarna i terrängen för att utveckla företagets friluftsprodukter ytterligare. Efter nio år har han lämnat branschjätten – för att starta eget.

– Jag lämnade med stolthet och vet att jag har varit en stor del av framgångarna. Vi var ett starkt team, säger han.

Istället har Johan Skullman just lanserat det nya, egna outdoormärket Garphyttan som vänder sig till en snarlik kundkrets och därmed tar upp kampen med branschens jättar. Kunderna är "vanligt folk" som vill ut i naturen och ha utrustning som underlättar utmaningarna i okrattad miljö. 

Johan Skullmans roll blir, som alltid, att testa grejerna i fält för att göra dem bättre och mer funktionella. "Hemligheter" man inte knäcker bakom skrivbordet. Produktutvecklare, är den rimliga titeln. 

– Redan under tiden i Försvaret fick jag förfrågningar om att ta fram civila prototyper. Då var det inte realistiskt, men jag brinner för att utveckla det som ska användas. Allt kan bli bättre. Jag jobbar med fysiologi och ergonomi och vill att det ska sitta i ryggraden exakt i vilken ficka en viss utrustningsdetalj förvaras. Man får tänka på rörelsekänslan och muskelminnet. För att inte hamna i en utsatt situation och behöva treva i fickorna för att hitta. Kläderna ska vara anpassade för det. 

Friluftsbranschen har samtidigt blivit modekänslig och plaggen bärs nu lika gärna i stadsmiljöer som vid toppturen eller på fjällvandringen. Johan Skullmans nya märke tar, menar han, ett steg i motsatt riktning och han lyfter fram gränslösheten. 

– Livet på landsbygden. I både arbete och fritid. Enkelt och rakt. Att sudda ut gränserna mellan olika utomhusaktiviteter. Namnet Garphyttan är en hyllning till alla de anrika bruksorterna där den svenska industrialiseringen och våra exportframgångar inleddes en gång.

Att lämna etablerade Fjällräven för nya Garphyttan är förstås ett stort steg. Johan Skullman säger sig emellertid kunna ta sig an utmaningen med tillförsikt. Väl medveten om att få i Sverige har hans erfarenheter från och kunskaper om att vistas i utsatta vildmarksmiljöer där rätt utrustning kan vara den avgörande skillnaden mellan trygghet och fara.

Någon oro över att lämna tryggheten och satsa helt nytt?

– Nej. Jag tycker att jag har lärt mig branschen så pass bra under åren. Men, visst, det är första gången jag startar ett helt eget varumärke. Samtidigt känns det stabilt att veta att jag inte är ensam i det här. Det finns både erfarenhet och kunnande i gruppen. Vi ska inte uppfinna hjulet igen. Då kan det bli fel. Men som jag sa, det går alltid att ytterligare utveckla den utrustning man behöver. Ibland kan det handla om ytterst små förändringar. En extra ficka till exempel. Det är nyfikenheten som driver mig.

Johan Skullman har vistats i terrängen i hela sitt liv. Från tidiga skogspromenader hemma i Krokek till den långa militära banan där han nådde majors grad. Under karriären inom försvaret utvecklade han den svenske soldatens personliga utrustning och skrev också instruktionsböcker om överlevnad i fält. Kunskaper som han, tillsammans med utbildning inom bland annat arbetsfysiologi och funktionell design, nu räknar med att få extra stor nytta av. Parallellt driver Johan Skullman friluftsgården Flasbjörke Södergård mellan Lotorp och Igelfors där han håller kurser inom skogsbruk, viltvård och friluftsliv.

Namnet

Outdoorvarumärket Garphyttan har tagit sitt namn efter det lilla brukssamhället i Örebro kommun, beläget cirka 17 km väster om centrala Örebro. Samhället är uppbyggt kring Garphytte Bruk. Redan på medeltiden ska här ha anlagts en hytta av tyskar, som då ofta kallades garpar. Bruket fick privilegier 1642, men lades ned omkring 1730. Man försökte sig även på silverbrytning. Tillverkning av spik kom sedermera att bli en stor produkt för Garphytte Bruk. Omkring år 1909 upphörde det gamla bruket

Karta: Norrköping
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!