Butikssatsning kan ge 40 jobb i Norrköping

Nästa år öppnar kedjan Eko sin nya stormarknad på Ingelstaområdet i Norrköping. Etableringen tros kunna leda till ett 40-tal nya arbetstillfällen i staden.

En ny kedja ska öppna i K-rautas gamla lokaler under nästa år.

En ny kedja ska öppna i K-rautas gamla lokaler under nästa år.

Foto: Thomas Möller

Norrköpings kommun2019-10-26 08:00

I K-rautas gamla lokaler på Ingelstaområdet kommer Eko stormarknad att öppna om drygt ett år. Företaget säljer allt ifrån heminredning, kläder, smycken, leksaker, godis till växter.

– Vårt koncept är brett. Butiken är uppdelad i olika avdelningar där en hel avdelning till exempel bara har leksaker. Vi jobbar också bara med svenska leverantörer, säger Ted Berggren, vd för butikskedjan.

Varför väljer ni att satsa i Norrköping?

– Norrköping känns spännande och har funnits med i vår etableringsplan länge. Det är en storstad och det finns inget Ikea på orten och Ingelsta är också ett bra handelsområde. Det har gjort att vi tror på Norrköping.

I dag finns stormarknaden på sju andra platser i landet och har sitt huvudkontor i Fjälkinge i Kristianstad. I Norrköping väntas butiken stå klar om ett år. Men lokalen är ännu inte tillräckligt stor för butikens planer, så den kommer behöva byggas ut under det kommande året. 

– De senaste lokalerna vi har byggt har haft en yta på 8 200 kvadratmeter och så stor satsar vi på att även lokalen i Norrköping ska bli.

Hur många arbetstillfällen kommer det här leda till? 

– Det kommer att leda till 40-talet arbetstillfällen, men vi planerar att under nästa vecka att påbörja rekryteringen av en butikschef. Resten av rekryteringen kommer att ske någon gång i vår.

Hur ser ni på konkurrens från andra företag i Norrköping? Finns det ingen risk att det blir för stor konkurrens?

– Konkurrens är alltid bra. Det både ger kunden möjligheter och tvingar oss som är konkurrenter till varandra till förbättringar hela tiden, säger Ted Berggren och fortsätter:

– Vi har massor med konkurrenter, men då också massor av fördelar.

Hur ser ni på konkurrensen från näthandeln som väntas bli allt större?

– Vi är ett snabbfotat företag som anpassar oss efter kundens önskemål och beteende, inte enskilt e-handel, utan kanske ännu mer efter vad som händer i den fysiska handeln.

Det har varit högkonjunktur under en lång tid och många spår att en lågkonjunktur är på ingång. Hur tänker ni kring det?

– Det går alltid upp och ner i konjunkturen och det är inte alltid bättre för oss när den går upp. Då lägger man ofta mer av sin ekonomi på att handla dyrare kapitalvaror som tv-apparater och bilar eller lägger pengar på renoveringar och så vidare, i stället för att piffa upp och göra det lilla i sitt hus eller för sig själv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!