Botique Fideli har funnits sedan 1984 och nu drivs den av Ann-Sofie Speer. Mamma Birgitta valde butiksnamnet efter huvudpersonen i den svenska TV-serien "Den vita stenen" på 70-talet.
– Jag har fått flera erbjudanden att flytta in i olika gallerier, men vi trivs för bra här, berättar hon.
Tillsammans med två medarbetare erbjuder hon kvinnokläder från topp till tå med skor, väskor, toppar, jeans, ytterplagg, mössor och vantar. Kunderna är från 25 år och uppåt.
– I våras hade vi en kund som var 100 år. Hon skulle på studentuppvaktningar och var så nöjd med en fin klänning.
Med E-handel och konkurrens från hela världen spår Svensk Handel att 11 000 butiker och 30 000 jobb kommer att försvinna inom de tio närmaste åren. Döende butiker och tomma lokaler präglar allt fler stadskärnor.
Fideli finns kvar.
– Det är tufft att driva butik. Det är en livsstil, man jobbar med det nästan dygnet runt, alla dagar i veckan. Man måste ha personal under öppettiderna sex dagar i veckan och man vet inte när kunderna kommer. Det krävs mycket mer jobb nu än när vi startade.
I vintras utsattes butiken för ett smash-and-grab-inbrott där kläder för cirka 460 000 kronor stals.
– Inbrottet kostade oss både ekonomiskt och energimässigt väldigt mycket. Fortfarande efter ett och ett halvt år finns det saker som inte är uppklarade. Ett inbrott är ren kostnad och massor av extra jobb.
Företaget har en årsomsättning på omkring fem miljoner kronor.
Bakom de upphängda kläderna ligger mycket arbete. Det ska köpas in kläder, varorna ska ångas för att få bort skrynklor, de ska prismärkas och larmas innan de kan säljas.
Nu hänger höst- och vinterkläder, i naturmaterial brunt, beige och stickat i rymliga volymer med influenser av 80-tal. Inköpen för vår och sommar är redan klara.
Kommer det att finnas butiker i framtiden?
– Svårt att säga. Det kommer alltid att finnas kunder som vill handla och få service. Det gäller att alla tänker till, vad vill man ha för citykärna. Då måste man gynna sin egen hemstad, annars kommer butikerna inte att överleva. Den sociala kontakten i att mötas är också viktigt, inte minst för den nya generationen.
Hur överlever ni?
– Man måste brinna för det man gör, hänga med i tiden, vara lyhörd och duktig på sociala medier. Vi har ett brett sortiment och kan serva så kunden blir nöjd och kommer tillbaka. Vår långa branscherfarenhet och service räddar oss.