Det fanns flera förslag kring vart Northvolts batterifarbrik skulle ligga och Norrköping var en av platserna som företaget övervägde. Men 2017 togs beslutet att fabriken ska ligga i Skellefteå. Men nu, drygt två år senare, var företaget som främst ska tillverka litiumjonbatterier till elbilar, åter på östgötsk mark.
– Vi åker runt på en informationsturné på väl valda platser i Sverige. Det är i en del i ett större arbete med Arbetsförmedlingen för att förstå intresset för att flytta till Skellefteå och jobba hos oss och för att få en bild av vilken kompetens och erfarenheter som finns, säger Katarina Borstedt, kompetensförsörjningsansvarig för Northvolt.
Fabriken beskrivs bli lika stor som 40 fotbollsplaner och Northvolt räknar med att rekrytera 2 500 medarbetare fram till 2025.
Vilka yrkesgrupper är det ni främst söker?
– Det är brett. Det är egentligen allt som behövs för att fabriken ska komma igång och rulla. Det kan till exempel handla om bygg och konstruktion, men i huvudsak om de som ska jobba på produktionsgolvet, materialhanterare och operatörer.
Och på Arbetsförmedlingen i Norrköping hoppas man kunna hjälpa till med rekryteringen.
– Vi ser ingen konkurrens i att hjälpa Skellefteå, utan om alla kan samverka så kan vi också motivera och inspirera arbetssökande och om några flyttar dit så är vi jätteglada, säger Fia Blixt, företagsrådgivare på Arbetsförmedlingen.
Enligt Arbetsförmedlingens prognoser finns det också en stor efterfrågan och en ljus framtid för människor som vill jobba inom industrin.
– Det är många pensionsavgångar inom industrin, säger Anna Bergqvist, arbetsförmedlare.
Två personer som var på Arbetsförmedlingen och som är intresserade av företaget är Niklas Ripnäs och Freddy Scherlin.
– Jag är intresserad av det här, men sen är det 90 mil till Skellefteå och om man åker bil tar det i alla fall 8–9 timmar. Jag skulle kunna tänka mig att veckopendla och komma hem på helgerna under en period, men då är det också viktigt att ha en flygplats i Norrköping och att det ska finnas bra anslutningar mellan Norrköping och Skellefteå, säger Niklas Ripnäs.
Freddy Scherlin jobbar som kemist.
– Det här är jätteintressant och behovet är stort. Vi behöver andra energibärare, dels så håller ju oljan men också gasen på att ta slut och vi ska nog inte släppa ut mer koldioxid så vi behöver olika alternativ – och det här är ju ett av dem.