På kort tid har elsparkcyklarna blivit oerhört populära. I storstäder finns varianter som man hyr per minut och bara ställer ifrån sig när man har kört färdigt.
Men många har också köpt egna elsparkscyklar som ett alternativ till vanlig cykel. Då dessa är små och ofta ihopfällbara så ses de som ett praktiskt och smidigt transportmedel för korta sträckor inne i staden.
Men vad är det egentligen som gäller när man åker elsparkcykel?
Först måste man reda ut vilken typ av fordon man har. För att den ska klassas som elsparkcykel får den vara konstruerad för en maxhastighet på högst 20 km/h och ha en motor med maximalt 250 watts effekt.
Om man överstiger någon av dessa gränser så klassas elsparkcykeln som moped klass II, även kallat EU-moped. Då ställs helt andra krav på till exempel bromsar. Om man då inte kan uppfylla kraven för moped klass II så får inte elsparkcykeln köra på allmän väg utan man måste då hålla till på inhägnat område.
Det är förarens ansvar att se till att man uppfyller de krav som ställs för att elsparkcykeln ska klassas som cykel.
– Om man ska köpa en elsparkcykel så bör man vända sig till en seriös handlare som kan berätta vilka regler som gäller och garantera vad det är man säljer, säger trafikpolis Dennis Örnborg.
Har man en elsparkcykel som klassas som cykel så får man köra på cykelbanor och i viss mån även på bilvägar. Men på trottoar, gångbana och gågata eller i ett gångfartsområde får du endast köra fordon i högst gångfart.
På elsparkcykel som klassas som cykel finns även ett visst utrustningskrav. Den ska enligt lag vara försedd med bromsar och ringklocka. Kör man i mörker så ska den vara försedd med både fram- och baklyse samt ha reflexer. Är man under 15 år ska man även bära hjälm vid körning.
– Än så länge så har vi i Norrköping inte sett de problem som finns i de större städerna. Men där finns det betydligt fler elsparkcyklar, här är det ännu inte så våldsamt många, säger Dennis Örnborg.
Runt om i landet har det rapporterats om olyckor med elsparkcyklarna, till och med ett par dödsolyckor.
– Häromkring har det inte varit några större olyckor vad jag känner till. Men jag tror att mörkertalet är stort, många har säkert kört omkull och skadat sig men inte anmält det, säger Dennis Örnborg.
För polisen kan det bli problem om en olycka väl inträffar.
– I vissa fall kan det bli svårt att klassa vad det är för fordon det rör sig om. En del elfordon kan modifieras i effekt via appar man har i telefonen.