På senare år har det av olika skäl varit lite svårt att leva upp till namnet "Musikstaden Norrköping". Men nu har kanske Norrköping hittat ett nytt sätt att marknadsföra sig på – matstaden Norrköping.

– Den här sommaren är det faktiskt många turister som spontant hört av sig till oss och berömt oss för maten i Norrköping. Besökarna gillar det stora restaurangutbudet och att det finns variation även rent prismässigt, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S), som mellan alla möten hann upp till Kristinaplatsen för en snabblunch på onsdagen.

– Den här internationella matfestivalen förstärker ju känslan av att vi är en spännande matstad, säger han vidare.

Artikelbild

| En fajitas på väg. Altun Ramsey är en av många matutställare på plats.

Medan Stjernkvist valde en tysk korv, satsade kommunalrådskollegan Reidar Svedahl (L) på fransk mat i form av boeuf bourguignon.

– Det fanns ju ingen norsk mat, skämtar Svedahl.

Han höll med Stjernkvist om att matmarknaden kan bli ett lyft för Norrköping.

– Här får man något för alla sinnen; det ser gott ut, det luktar härligt och det smakar fantastiskt, säger Svedahl.

Artikelbild

| Hans-Åke och Margerata Johansson hade svårt att välja bland alla ställen.

I likhet med stans toppolitiker verkade de flesta som besökte marknaden på premiärdagen ha svårt att välja mellan alla matställen. Vi snackar indiskt, mexikanskt, franskt, spanskt, polskt, grekiskt, italienskt – till och med brittiskt i form av en klassisk fish & chips.

– Vi får nog gå tillbaka flera gånger. Man blir ju sugen på så mycket, säger Margareta Johansson, som tillsammans med maken Hans-Åke satt vid ett bord och åt polska delikatesser.

Artikelbild

| Det är inte bara rena maträtter som säljs, även sötsaker i form av fudge.

International Food Festival, matmarknadens officiella namn, har funnits i Sverige i tio år. I år är man för första gången med på Augustifesten.

– Det känns bra att få vara med här. Vi har ju varit i Linköping tidigare, så nu är det inte mer än rätt att vi kommer till Norrköping, säger Francois-Xavier Mauraisin, affärsutvecklare på det Englandsbaserade företaget Group Gerard som står bakom matfestivalen.

Artikelbild

| Kommunalrådet Lars Stjernkvist slog till på en korv under snabblunchen.

Matmarknaden är som ett stort kringresande cirkussällskap. I år besöker man 28 svenska städer.

– Vi är som en enda stor familj, säger Francois-Xavier Mauraisin.

Artikelbild

| Arrangören Francois-Xavier Mauraisin gläds över att vara på plats.

Totalt handlar det om smakupplevelser från mer än 30 utställare och 15 länder som trängs om utrymmet på Kristinaplatsen. Marknaden avslutas vid 20-tiden på lördag.

– Det är seriösa säljare som är med. Alla papper är i ordning och Skatteverket är ofta ute och hälsar på, konstaterar Mauraisin med ett snett leende.

Artikelbild

| Franska delikatesser lockade när matmarknaden slog upp portarna.

Förutom maträtter säljs det även delikatesser i form av ostar, korvar, bakverk och andra sötsaker.

– Vi hoppas givetvis att så många Norrköpingsbor som möjligt hittar hit, säger Altun Ramsey, medan han fixar till en fajitas.