Videon är inte längre tillgänglig
Under våren 2018 startar Åhléns ett nytt varuhuskoncept – Åhléns Outlet. Här blandas mode, hem och skönhet under ett och samma tak. Det nya konceptet kommer enligt Åhléns med ett tydligt prislöfte och erbjuder kunderna en sortimentsmix för både dam, herr och barn till 30-70 procent lägre pris än rekommenderat pris på varumärkesprodukter.
– Vi tror på det här konceptet, att ha allt under samma tak. Det finns speciella outletbutiker för kläder, för glas och liknande. Men inte en med den här typen av sortimentsmix, säger Johan Sjöhagra, vd för Åhléns Outlet.
De två första varuhusen öppnar i början av nästa år i Erikslund utanför Västerås och i Ingelsta i Norrköping. Varuhusen kommer att öppna i starka och etablerade handelsplatser ofta placerade en liten bit utanför centrum.
– Vi siktar på att slå upp portarna i Norrköping runt sista delen av första kvartalet, säger Sjöhagra.
Den exakta platsen är på Kromgatan, i samma byggnad som Lager 157, Willys och Arken Zoo. Butiken mäter cirka 2 400 kvadratmeter.
Varför väljer ni att köra det här konceptet i Norrköping?– Norrköping är en stark handelsort och vi tror på det här konceptet i mellanstora städer som Norrköping, sedan får vi se om det kan bli aktuellt även för storstäderna, säger Sjöhagra.
Enligt Sjöhagra kommer det behövas en personalstyrka på 12–14 anställda i outletbutiken vid Ingelsta.
– Rekryteringen är redan igång, säger Johan Sjöhagra.