Läs mer: Godståg spårade ur och välte.
– Tåget var på väg från Finspång till Skärblacka/Kimstad, berättar Sohana Josefsson på Green Cargos presstjänst.
NT besökte olycksplatsen i Sundet, ett par kilometer söder om Finspång, på lördagseftermiddagen. Då planerades bärgningen av de sex vagnarna. Bärgningen kan eventuellt inledas under måndagen. Det är besvärligt att ta sig fram till olycksplatsen med ett större bärgningsfordon, eftersom det ligger ett berg på ena sidan spåret.
– Tåget var 499 meter långt och hade 24 vagnar med diesellok i respektive ändar. Ett av loken kunde dra 17 av vagnarna till Finspång, berättar Sohana Josefsson. Sex vagnar spårade ur, varav tre välte nerför slänten.
Okänd orsak
Fraktbolaget Green Cargo och Trafikverket, ansvarigt för spåret, hade inte på lördagen någon klarhet i olycksorsaken. De ska utreda olyckan framöver. Vagnarna drog med sig räls och banvallen har sjunkit ihop. En av vagnarna välte mot en fastighet som är belägen invid spåret:
– Ett träd som träffats av vagnen skadade i sin tur ett uthus som en följdeffekt. Räddningstjänsten var där på natten och säkrade upp, säger Sohana Josefsson.
Den här banan är inte elektrifierad och endast avsedd för godstrafik. Två tåg om dagen passerar olycksplatsen i Sundet, men nu ställs trafiken in när rälsen repareras.
– Hastigheten är 20 kilometer i timmen. Det har tidigare varit 40, säger Mårten Vig, olycksplatsansvarig hos Trafikverket.
Några personskador blev det inte i samband med urspårningen.