Därför gick stan miste om 3000 jobb

Norrköping ville ha Northvolts enorma batterifabrik. Skellefteå fick den. Vi har besökt platsen där fabriken nu börjar ta form.

Skalet till Northvolts batterifabrik börjar ta form i utkanten av Skellefteå.

Skalet till Northvolts batterifabrik börjar ta form i utkanten av Skellefteå.

Foto: Gunnar Hagberg

Skellefteå kommun2019-11-06 18:00

En gigantisk stålformation skjuter rakt upp mot den matta, norrländska höstskyn. Den står där, än så länge i ensamt majestät, på en enorm grusplan som förefaller så oändlig att den ser ut att sakna bortre gräns. Man anar skogen långt där borta i fonden. Kraftfulla omdömen som "gigantisk" och "enorm" ligger nära till hands när man ska försöka beskriva det nyss inledda bygget av Northvolts batterifabrik i Skellefteå.

Fabriken som Norrköping ville ha.

Fabriken som Skellefteå fick. Och med den tre tusen direkta arbetstillfällen och mer än dubbelt så många därtill i rakt nedstigande led från den kommande batteriproduktionen.

I Skellefteå jämför man Northvolts etablering med när Boliden hittade guld i Fågelmyran, tre mil nordväst om Skellefteå, i december 1924. Att tillverkningen av batterier till miljövänliga elbilar är den nya tidens guldålder förefaller alla på plats i Skellefteå vara rörande överens om. Allra mest Bengt Ivansson, kommunens karismatiske näringslivschef, vars hela person och framtoning signalerar en pågående släng av akut guldfeber.

För Norrköpings kommuns del är det inte riktigt samma lättsamma signaler som sänds ut när det gäller Northvolt. "Surt", säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist om valet. Norrköping var ändå med längre än de flesta andra i kampen om att locka fabriken till sig. Northvolt fick ett 40-tal intresseanmälningar när projektet lanserades våren 2017 och efter en tid bantade man ned ansökningarna till de tio mest lockande: Göteborg, Gävle, Luleå, Malmö, Mariestad-Skövde, Skellefteå, Västerås, finska Kotka-Hamina och Vaasa samt – Norrköping.

Norrköping passerade ännu en gallring, men till slut stod det mellan Skellefteå och Västerås.

Det blev Skellefteå.

Så nära men ändå så långt borta. Det måste vara den mest träffande beskrivningen av Norrköpings fruktlösa försök att blidka Northvolt trots att två av de allra viktigaste kriterierna – tillgången på el och mark – aldrig kunde uppfyllas. Framför allt inte i den hisnande takt som Northvolt krävde så snart företagets vd Peter Carlsson (tidigare mest känd som svensken i Teslas ledningsgrupp) väl hade tryckt på startknappen.

– Två saker avgjorde till vår nackdel, säger Lars Stjernkvist.

– Kraftförsörjningen var den ena. Ett problem vi delar med hela södra Sverige. Även om vi har bättre förutsättningar här än på andra platser, som nere i Skåne. Vi tyckte också att vi hade förberett oss bra via samarbete med Eon och Vattenfall. Den viktigaste biten var dock bristen på mark. Northvolt ville komma igång så snabbt som möjligt och vi kunde inte utlova mark till en såpass stor etablering på direkten.

Lars Stjernkvist menar samtidigt att nederlaget med Northvolt satte fingret på ett stort och aktuellt problem för Norrköpings kommun:

– Vad vi än har för planer gällande etableringar hamnar vi i intressekonflikter när det gäller marken. Det kan handla om privata markintressen lika väl som om jordbruksmark. Northvolt gav oss en tankeställare. Vi visade att vi är en attraktiv kommun som kan vara med och tävla om större etableringar. Samtidigt måste vi lösa markfrågan. Northvolt ledde fram till att vi underströk uppdraget till planansvariga att få fram mer mark för etableringar. Vi måste vara ännu bättre förberedda nästa gång.

Den mark som skulle kunna ha varit aktuell i Norrköpings fall fanns på Bråvalla, Malmölandet och Klinga. De kommunala bitarna var dock inte tillräckligt stora.

I Skellefteå kan Bengt Ivansson med illa dold stolthet berätta att hans kommun kunde svara ett snabbt "ja" på alla frågor som Northvolt ställde. Det egna kraftbolaget, Skellefteå Kraft, kunde leverera den energi som fordrades (350 megawatt), vunnen ur Skellefte älv "mitt i byn" på det gröna sätt som Northvolt begärde. Dessutom fanns redan den lämpliga marken. Med färdig detaljplan och med Skellefteå Kraft som ägare. Så uppstod det nya industriområdet Bergsbyn och det är där Northvolt nu har börjat växa fram. Byggstarten skedde tidigare i höst.

– Skellefteå var den plats som bäst levererade på alla parametrar, inte minst med en väldigt stor tillgång till mark och förnyelsebar el direkt från Skellefte älv, konstaterar Anders Thor, ansvarig för Northvolts externa relationer.

Vi åker ut till byggplatsen. Inte långt från centrala Skellefteå, utmed Torsgatans förlängning. Solen står lågt och den väldiga stålkonstruktionen – första tecknet på att något stort ska byggas – kastar långa skuggor över de 50 hektar som hittills har markberetts av Skellefteå Kraft. 40.000 träd har fällts men de fem produktionslinjerna kommer att kräva ännu mer yta i färdigt skick, uppåt 200 hektar.

Skellefteå Krafts förberedda nät löper utmed arbetsplatsen som en synlig påminnelse om det energimässiga försprång kommunen hade på konkurrenterna. Northvolt tar gärna emot besök vid sitt bygge och har iordningställt en lerig grusväg upp på en höjd där besökare kan blicka ut över arbetsplatsen. Herrar, idel herrar, med kameror och kikare går fram och tillbaka längs grusvägen för att få bästa vyn. Nyfikenheten är stor. Att Skellefteå har huvudrollen i "Sveriges största industrisatsning" lockar givetvis.

– Jag är själv gammal företagare som ofta klagade på att kommunen jobbade för sakta, säger Bengt Ivansson när vi träffas en stund senare.

– Till slut blev jag uppmanad att själv söka den lediga tjänsten som näringslivschef. Jag fick jobbet och har nu jobbat i sju år mot en etablerad målbild kallad "Skellefteå 2030". Då är det meningen att kommunen ska ha 80.000 invånare. Nu har vi 73.000. Northvolt har gjort mitt jobb betydligt lättare. Men intensivare. Vi är på god väg.

Bengt Ivansson har en intensiv dag. Innan vi träffas har han haft besök från Kina med anledning av Northvolt och direkt efter vår sittning ska han på VIP-invigningen av Skellefteås första McDonald´s sedan årsskiftet 2007-08. Restaurangen beräknas ge ett 60-tal jobb och den lokala franchisetagaren Roland Edin var ett tag orolig över rekryteringen med tanke på Northvolts stora personalbehov. Att vara näringslivschef är en tacksam uppgift i Skellefteå i dessa tider. Etableringar och invigningar.

– Vi satte en ära i att svara ett mycket snabbt "ja" på alla kärnfrågor som Northvolt ställde, säger Bengt Ivansson.

– Peter Carlsson sa att han kunde dela in de intresserade kommunerna i tre grupper. Den största gruppen svarade på Northvolts frågor klockan 23:59 den sista dagen. En annan grupp bad om mer tid. Den tredje gruppen var Skellefteå och vi svarade redan dagen därpå.

Norrköping då?

– Vi upplevde att Norrköping var attraktivt och hade ett genuint intresse. Annars hade Norrköping självklart inte kommit till de tio sista. Men det som fällde alla andra platser när det kommer till byggandet av fabriken var helt enkelt Skellefteås ypperlighet för batteriproduktion. De andra intressanta platserna kunde i regel leverera något på alla parametrar, men oftast inte lika mycket. Som exempel är tillgången på el i södra Sverige inte alls lika stor som i norra, säger Anders Thor.

Northvolts uttalade målsättning är att skapa världens mest hållbara batteri till elbilar i Europas största batterifabrik. Produktionen beräknas komma igång 2021 och tanken är att fabriken årligen, i första etappen, ska producera litiumjonbatterier till uppåt 300.000 bilar. Västerås fick företagets industriella laboratorium med testproduktion i mindre skala för att underlätta en snabb produktionsstart i Skellefteå. I september tecknade Northvolt ett långsiktigt avtal med kinesiska litiumproducenten Tianqi Lithium Corps enhet i Australien om leverans av litiumhydroxid för produktionen.

– Den miljömässiga plussidan överväger helt klart, men jag är ändå förvånad över att debatten kring produktionen inte har blivit större ur ett miljöperspektiv, säger Lars Stjernkvist.

– Inte heller här i Norrköping kom den igång. Det är ju trots allt ett ändligt grundämne, litium, som kommer att användas.

På Skellefteå kommuns näringslivskontor är tillförsikten stor inför Northvolt-satsningen. Även om alla inser att kommunen nu står inför stora utmaningar och måste öka takten för att säkerställa bostäder, skolor, infrastruktur och allt annat som följer i batterifabrikens snabba spår. Det var samtidigt här inne, på näringslivskontoret, allt startade i mars 2017. Anja Palm, kontorets ansvariga för etableringar, satt då i ett telefonsamtal med en kollega i Luleå när denne råkade säga "har du verkligen tid att prata i telefon, hela Sverige jobbar ju med batterifrågan nu".

I det läget visste inte Skellefteå att Northvolts bud om intresseanmälningar redan hade sänds ut. Anja Palm lade på luren och frågade Bengt Ivansson om kommunen skulle haka på. "Kör" sa Ivansson och dagen därpå hade Skellefteå kommun det första frågeformuläret på bordet. Tisdagen den 19 oktober 2017 avslöjade Northvolt att Skellefteå var deras val. Skellefteås seger, Norrköpings nederlag.

– Northvolt hade varit en otrolig tillgång för oss, medger Lars Stjernkvist.

– Det var surt att vi blev utan. Tråkigt men ingen katastrof. Vi gjorde allt i vår makt för att locka dem. Vi var med länge men förlorade. Det vill man aldrig göra. Samtidigt har vi en god tillväxta av små och medelstora företag. Northvolt betyder mer för Skellefteå än det hade gjort för Norrköping.

Om Northvolt är en bra affär? I dagsläget har företaget, nästan två år innan produktionen är igång, en orderstock värd 123 miljarder kronor.

Northvolts fabriksbygger väcker stort intresse bland de boende i Skellefteå.
Northvolts fabriksbygger väcker stort intresse bland de boende i Skellefteå.
Northvolts finansiering

I juni 2019 kom beskedet att Northvolt säkrat finansieringen för den första etappen av sin batterifabrik i Skellefteå. Då hade man säkrat de 16 miljarder kronor som krävdes för att dra igång byggandet. Det stora lyftet kom dock redan i maj när den Europeiska investeringsbanken gick in med 3,7 miljarder. Bland övriga investerare i projektet märks Volkswagen, BMW och Goldman Sachs. Även svenska AMF, Folksam och Ikea är med och satsar.

Karta: Skellefteå
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!