LÄS MER: Pristet för inget internet: 6900 kronor.
Niclas Karnhill är presschef på IP Only. Han svarar på våra frågor via mejl. Han och bolaget anser att man har rätt att ta ut avgiften.
– För att vi ska kunna investera stora belopp på fiberutbyggnaden behöver vi och andra aktörer denna säkerhet. Om det blir oförutsedda förseningar utanför vår kontroll, och vi har gjort investeringar, kan det därför bli aktuellt med en avgift även efter 24 månader. Har vi inte haft några kostnader i området kan man däremot avbeställa efter denna period utan någon kostnad.
Konsumentverket menar att det ska mycket till för att något ska kunna kallas för ”händelser utanför er kontroll”. Ge exempel på vad som är händelser som ni inte kunnat förutse.
– Ett exempel är tillståndsprocesser som tagit längre tid än vad vi, och andra aktörer i branschen, även Post- och telestyrelsen, kunde förutse.
Telekområdgivarna gör bedömningen att ni inte har rätt att ta ut avgiften. Din kommentar?
– Vi har dialog med både Telekområdgivarna och Konsumentverket om nya riktlinjer som är bättre lämpade för den betydligt svårare landsbygdsutbyggnaden. Tidigare vägledningar har varit utformade efter tätortsutbyggnad, som saknar många av de utmaningar i tillståndsprocesser, markavtalsförhandlingar och långa grävsträckor som utbyggnaden på landsorten har.
Det ligger flera ärenden gällande er hos Konsumentverket och ARN. Din kommentar?
– Vi strävar efter nöjda kunder och därmed noll anmälningar. Vi tar varje anmälan på allvar, och följer upp dom. Med det sagt är vi också den enskilda aktör som bygger mest på landsbygden, och givet det är antalet anmälningar inte dramatiskt många. Ett sätt för oss att öka kvaliteten i utbyggnaden är vår årliga kvalitetsrapport. Nästa rapport kommer att publiceras i januari 2019.