"Vi har inte dåligt rykte"

Efter all kritik som First Prize har fått bad NT bolagets vd Jimi Högh Danielsen att svara på ett antal frågor. Han har valt att svara skriftligt på frågorna. Några frågor har vi inte fått svar på.

Norrköping2011-01-18 00:00

Vilken är idén bakom Lyckospelet?

- First Prize AB är ett marknadsföringsbolag som marknadsför produkter på den svenska marknaden, baserade på svenska statens premieobligationer som utges av Riksgäldskontoret. First Prize AB erbjuder inte svenska statens premieobligationer på Riksgäldskontorets vägnar, men vi förmedlar vinstandelar i premieobligationer genom ett samarbete med Hauser Securities Fondmäklare. Kunden har en möjlighet att vinna på dessa andelar utan att behöva köpa en hel obligation.

Vad är det för skillnad mellan Lyckospelet och ett lotteri?

- Ett lotteri är baserat på tillfälligt resultat via en lottdragning. På premieobligationer så samlas pengarna till en pott under en tid och kastar därmed av ränta. Den räntan omvandlas till vinster som sedan betalas ut till privatpersoner.

Dras vinnaren ur räntepott hos er? Samma system som Riksgälden?

Inget svar från bolaget

Hur kommer det sig att myndigheter uppfattar det som ett lotteri?

- Lotteriinspektionen har ställt ett antal frågor gällande Lyckospelet och efterföljande fått svar. Lotteriinspektionen har kommit fram till att Lyckospelet inte strider mot någon paragraf.

Hur kan jag följa obligationsdragningen?

- Obligationsdragningar kan följas via företagets hemsida, www.firstprize.se. Dessutom kan kunden via Riksgäldens hemsida följa sina dragningar och serienummer.

Hur vet jag vilka serier och obligationsnummer jag har?

- Efter att kunden har gjort sin första inbetalning så mottar kunden certifikat. Certifikatet framsänds i ett intervall på 12 månader. Certifikatet innehåller serienummer och dragningsdatum.

Hur kommer det sig att vinster på under 250 kronor blir kvar på kontot och att vinnaren inte kan ta ut vinsten?

- Detta är inte korrekt. Om kunden inte använder sig av autogiro så kommer beloppet under 250 kronor att betalas om kunden kontaktar kundservice. Orsaken till detta är att normalt så tillkommer det en avgift på 50 kronor för utbetalningen. Om kunden har autogiro anmält så betalas summan ut direkt till konton utan någon avgift för överföringen.

Flera personer som jag har talat med säger att ni har skickat fakturor till dem utan att de sagt att de varit intresserade. Hur kommer det sig?

- Vid försäljningen via telefon så har kunden möjlighet att läsa igenom all information via hemsidan för att sedan bli återuppringd, väljer kunden istället att få hem avtalet så får kunden information om att det är ett avtal/bekräftelse. Väljer kunder ändå att inte betala in så kommer avtalet att annulleras därefter, med andra ord är kunden aldrig skyldig att betala om kunden inte väljer att göra det själv. Betalningsalternativ finns endast till kunderna som tackar ja.

Varför skickar ni hem papper till folk och kallar det avtal?

Inget svar från bolaget.

Vilken är skillnaden mellan Premie Invest och First Prize?

- Premie Invest är ett företag som sålde premieobligationer med finansiering, medans First Prize förmedlar vinstandelar i premieobligationer genom ett samarbete med Hauser Securities Fondmäklare.

Vad innebär det att produkterna är "baserade på svenska statens premieobligationer, som utges av Riksgäldskontoret"?

- Produkternas vinstchanser är baserade på de obligationer och dragningar som Riksgälden står bakom, vilket innebär att First Prize inte aktivt drar ut vinnare eller håller själva dragningen.

Har ni ett samarbete med Riksgäldskontoret?

- Vi har inget samarbete med Riksgälden.

Hur lång utbildning har era säljare?

- Alla våra säljare går igenom 4 dagars utbildning. Dessa dagar baserar sig på Introduktion, företagspolicy, produkt/systemutbildning och försäljningsutbildning.

Varför informerar inte era försäljare om distans- och hemförsäljningslagen?

Inget svar från bolaget

Varför har ni inte inspelningar vid kundsamtal?

Inget svar från bolaget

Hur känns det att flera myndigheter granskar er verksamhet?

- Vi har fått in förfrågningar från tre olika myndigheter och besvarat dessa.

Ni verkar ha dåligt rykte hos flera myndigheter. Vad beror det på?

- Vår uppfattning är inte att vi har dåligt rykte. Vi har fått svar från Lotteriinspektionen och vi väntar svar från övriga två myndigheter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om