Efter den tragiska drunkningsolyckan på Centralbadet pågår en polisutredning. Den leds av chefsåklagare Torsten Angervåg, fortfarande under rubriceringen vållande till annans död.
Bad- och friskvårdsföretaget Medley som driver anläggningen Centralbadet gör också en analys efter olyckan.
– Naturligtvis har vi en krishanteringsplan och den följde badvakterna som de skulle, säger Medleys vd Daniel Almgren.
Personer som vi har pratat med upplevde en stökig situation. De upplevde också att det saknades brist på rutiner och ledarskap.
– Det är 2 000 personer på badhuset den dagen och en rörig miljö från början. Men det viktigaste i en insats som handlar om liv och död är att börja med livsuppehållande insatser. Vi har inte i våra rutiner, vad jag vet, något om att upprätthålla ordning vid en olyckssituation. Det är ett relativt nytt fenomen att det överhuvudtaget behövs, säger Daniel Almgren.
Sjukvårdarna Parez Abdulsattar och Elma Delimehic saknade organisation vid händelsen.
– Men det viktigaste som sker i en sådan situation är att hjärt- och lungräddning kommer igång, att hjärtstartare hämtas och att räddningstjänsten larmas. Alla de grejerna skedde, ambulansen lämnade Centralbadet åtta minuter efter att händelsen inträffade. Allt annat är sekundärt, säger Daniel Almgren.
– Jag är stolt över personalens insats.
Behöver ni förändra rutiner eller krishanteringsplanen?
– När det har hänt två olyckor inom ett relativt kort tidsperiod tittar vi så klart på våra rutiner.
Vad är aktuellt att förändra?
– Vi har dialog med kommunen om det. Om en månad kommer vi berätta vad vi har kommit fram till. Men vi kommer inte föregå en polisutredning, skulle den fortfarande pågå får vi skjuta på beskedet.
Hur ser du på kritiken om att folk är besvikna på hur personalen agerade?
– Vi kanske ser att det finns behov av att lägga till ytterligare instruktioner efter att de livsuppehållande insatserna är på plats. Men om folk upplever att det är kaotiskt, men allt annat har gjorts för att rädda ett liv, är saker som händer runt om sekundärt.
Han berättar också att Medley upplevt stöd från personer som hört av sig. Företagets kundservice har inte blivit kontaktade med synpunkter efter händelsen. Utöver det känner man inte till kritik.