I Sverige omkommer omkring 90 personer varje år på järnvägen, enligt Trafikverket. För att minska antalet olyckor som kan ske när människor genar över spåren satsar myndigheten på att sätta upp stängsel på utvalda platser under året.
Högst prioritet har platser med flest olyckor, tillbud och larm om obehöriga på spåren. Dit räknas Norrköpings och Linköpings stationsområden.
– På dessa planeras nu åtgärder för att minska antalet obehöriga på spåren och i förlängningen förhoppningsvis förhindra att personer skadas eller förolyckas, säger Linnéa Glad, åtgärdsplanerare på Trafikverket.
Hon berättar att lokförare och operatörer rapporterar när de ser obehöriga på spåren via ett system, som sedan används när säkerhetsåtgärder planeras. De får även in information från Trafikverkets egna underhållsorganisation och olycksutredare som vägs samman med uppgifterna från operatörerna.
– Det är vanligt att folk tar sig in i spårområdet. Norrköpings station är också planförlagd, så det har varit lite för lätt att ta sig in på spårområdet, säger Linnéa Glad.
I dagsläget sitter omkring 670 meter stängsel eller plank på stationsområdet i Norrköping. Trafikverket planerar att sätta upp ytterligare ungefär 650 meter.
– Framförallt kommer det att bli två meter högt galvat panelstängsel, säger Linnéa Glad.
Andra åtgärder är så kallade "pyramidmattor" (gör det svårt att gå på ett område) och "bomkjolar" (förhindrar att folk smiter under nedfällda bommar).
– Vi ser även över möjligheterna att sätta upp spärrstaket mellan spåren för att minimera möjligheten och viljan att gena över spåren för att komma till de olika plattformarna, säger Linnéa Glad.
– Men jag vill gärna ta tillfället i akt att betona att det både är livsfarligt och olagligt att beträda spårmiljön för obehöriga, Det bästa sättet att minska antalet skadade och förolyckade är att inte utsätta sig för faran att gena över järnvägsspår, fortsätter hon.
Östgötatrafiken välkomnar säkerhetssatsningen runt järnvägsstationerna.
– Det är otäckt och sorgligt med de olyckor som sker, men spårspring orsakar också en hel del problem för många människor när man måste stänga av trafiken. Därför är vi jätteglada att Trafikverket gör de här insatserna, säger Eva Jylltorp, kommunikationschef på Östgötatrafiken.
Projektet i Norrköping ska vara klart till årsskiftet 2021/2022.