Packoplock Scandinavia AB har 100 000 unika kunder som köper emballage och packprodukter från lagret i Norrköping. Emballageföretaget har utvecklats starkt under många år och det senaste året har man anställt ny personal, byggt ut lagret och köpt upp en mindre kollega i branschen.
– E-handeln har vuxit kraftigt det senaste åren och det har gynnat oss, säger Mikael Holmberg, vd Packoplock.
Våren 2020 spred sig oron på företaget när pandemin slog till. Det fanns planer på att permittera personal och prognoserna man gjorde var dystra. Men efter sommaren kom vändningen. Och den var rejäl.
– Vår tillväxt har varit väldigt stark under pandemin helt enkelt för att allt fler handlar på nätet och våra kunder köper e-handelsemballage, säger Mikael Holmberg. Vi har ökat 45 procent på ett år och det hade vi aldrig kunnat förutspå.
Emballageföretagets miljömål att gå från plast till mer emballage av papper gjorde att man tog kontakt med BillerudKorsnäs i Skärblacka för att diskutera miljösmarta emballage.
De har, bland annat, framställt en påse i kraftpapper som redan används av flera globala e-handelsföretag.
– Vi har hämtat idén från industriellt säckpapper, säger Valdemar Forsblom, projektledare på affärsutveckling BillerudKorsnäs.
– Nu har vi ett starkt påsmaterial som fungerar väl i den krävande e-handelns distributionskedja. Det här är en produkt i kraftig tillväxt och vi tycker det känns roligt att vi kan nå nya kundgrupper.
Den oblekta kraftiga påsen passar bra för ett e-handelsföretag att packa exempelvis kläder i. Påsen finns i olika storlekar och har handtag som gör den lätt att hantera.
– Vi kan leverera den här påsen i mindre kvantiteter och den möter helt våra krav, konstaterar Mikael Holmberg.
– Och det är extra roligt att påsen är närproducerad. Träden växer i Östergötland, påsmaterialet framställs i Skärblacka och vi i Norrköping säljer den vidare. Mer lokalt än så kan det inte bli.
Lagret har expanderat från 18 000 kvadratmeter till 25 800 kvadratmeter det senaste året och det är maximalt vad lokalerna på Röda stugans gata klarar av. Truckarna åker i skytteltrafik mellan lagrets olika delar och snart blir här verksamhet även kvällstid när man inför tvåskift.
– Hösten är vår mest intensiva period när våra kunder laddar upp med emballage inför Black friday och julhandeln, säger Mikael Holmberg.