Ostlänkens passage genom Norrköping – här är planen för järnvägen

Samrådet för Ostlänkens framfart i Norrköping rullar på. Nu kan du via kommunens nya video kolla in hur det är tänkt att den nya järnvägen ska gå.

På Visualiseringscenter finns bland annat en tredimensionell karta över Ostlänkens passage genom Norrköping. Idag tisdag är även öppet hus med experter på plats för att svara på besökarnas frågor mellan klockan 15.00-20.00.

På Visualiseringscenter finns bland annat en tredimensionell karta över Ostlänkens passage genom Norrköping. Idag tisdag är även öppet hus med experter på plats för att svara på besökarnas frågor mellan klockan 15.00-20.00.

Foto: Eva Jensen

Norrköping2024-11-26 11:52

Som vi tidigare rapporterat så pågår nu ett samråd för Ostlänkens passage genom Norrköping – delsträckan Loddby–Butängen. Samtidigt pågår en utställning på Visualiseringscenter där man med smart teknik kan få en bra uppfattning av planerna för järnvägen, den nya stationen och stadsutvecklingen ser ut.

Nu har Norrköpings kommun i samarbete med Trafikverket, samt Visual Sweden och Visualiseringscenter C, även släppt en nästan nio minuter lång video över planerna för framtidens Norrköping. Filmen innehåller modeller från bland andra Sweco, Tyréns och Wingårdhs.

Bara att poppa popcorn och börja titta!

Fakta om Ostlänken

16 mil dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping

3 län (Stockholm, Södermanland och Östergötland)

5 kommuner (Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping)

5 nya resecentrum (Vagnhärad, Nyköping, Skavsta, Norrköping och Linköping)

25 procent av Ostlänken byggs på bro eller i tunnel

Maximal hastighet för tågen på Ostlänken blir 250 kilometer i timmen

Preliminär byggtid 2024–2034, öppnar för trafik 2035

Bedömd kostnad är 91,4 miljarder kronor (2021 års prisnivå), vilket motsvarar kostnaden i gällande nationell transportplan (2022–2033)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!