TV: 24NT fyller tio år

Den här helgen inleder 24NT sitt stora 10-årsfirande. Tv-kanalen finns på plats i Kolmårdens djurpark under helgen och där kan tittare själva spela in tv-hälsningar.

Jubileum. 24NT firar att det är 10 år sedan kanalen startades.

Jubileum. 24NT firar att det är 10 år sedan kanalen startades.

Foto: Emma-Sofia Olsson

Norrköping2016-10-02 14:53

Det var 2 oktober 2006 som 24NT hade premiärsändning. Nerverna låg på helspänn när man sände direkt från det stora invigningsminglet i NT-huset på Stohagsgatan i Norrköping.

– Vi hämtade ideér till vår nya tv-kanal från danska 24NordJyske, säger Bo Enell, tv-chef. De hjälpte oss med det tekniska och vi hade gjort ett antal studiebesök i Århus innan vi drog igång i Norrköping.

Det var sex personer på redaktionen som startade upp 24NT och idag ser de tillbaka på tio väldigt intensiva och roliga år.

– Det finns en stor kraft i att jobba tillsammans i ett mediehus, säger Lina Nordanslätt, videochef Östgöta media. Här finns så otroligt mycket kunskap och vi har under de här tio åren utvecklat vårt koncept och fått många trogna tittare.

Åsiktsmaskinen, Blåljus, Klackspark och 24hockey är program som många tittar på varje vecka och programledarna har upptäckt att de blivit vänner med tittare på andra sidan tv-rutan.

– När jag var föräldraledig kom vänliga Norrköpingsbor fram på stan för att hälsa och säga att de saknade mig, säger Lina Nordanslätt. Vid några tillfällen har jag till och med skrivit autografer och det är ju sådana där lite roliga saker man minns.

Östgöta media har idag elva anställda som jobbar med rörlig bild. Tv-stationerna i Uppsala och Norrbotten har stängts. Tittarna i Östergötland får en timme nyproducerat material varje dag med fokus på nyheter från länet. Ibland satsar 24NT även på direktsändningar som man gjort exempelvis vid Bråvallafestivalerna och när IFK Norrköping vann SM-guld.

– Vår bästa sändning är nog valet 2014, säger Lina Nordanslätt. Vi sände direkt i sex timmar och fick en fantastisk respons och det är en otroligt häftig känsla att ha fått vara med om det.

Idag suddas gränserna allt mer ut mellan olika plattformar där vi konsumerar program. 24NT gör program som fungerar digitalt och man har även kunder som köper anpassat tv-material. Exempel på en extern kund är Östgötatrafiken som köper tv-nyheter av 24NT och 24Corren för att sända det ombord på östgötapendelns tåg.

– Vårt mål är att nå ut till publiken oavsett var den väljer att konsumera nyheter, förklarar Bo Enell. Då satt vi framför teven och idag rör vi oss mellan olika typer av skärmar. Gränserna har suddats ut och det är den stora förändring som ägt rum under de här åren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om