Timo och Johan bygger en moped för utställning

Ute i ett garage i Svärtinge brinner flitens lampa för fullt. Timo Aula och Johan Norman bygger en moped avsedd för show.

Foto: Tillfälliga Fotografer

Norrköping2008-02-07 00:15
Det var i augusti förra året som de båda moppebyggarna drog igång sitt projekt. Sedan tidigare hade de varsin moped, Yamaha Aerox respektive Reiju Drac, som var lite lagom stylade.Men nu ville de gå ett steg längre, eller rättare sagt ett helt gäng steg längre.-Den här har vi köpt i lösa delar från skroten. Lite här och lite där, säger Timo Aula.Utgångsmopeden är en Yamaha Aerox.-Det är nog den moped som är vanligast när man ska styla eller bygg om.Sticker ut från mängden
Med den här mopeden vill killarna bygga något unikt, något som inte var så vanligt i Sverige.-Vi har titta mycket på internet för att få idéer och inspiration, säger Johan Norman.-Den här moppen kommer att ha ett utseende som är mer vanligt i Tyskland och Holland.Och visst ser man redan nu att deras moped sticker ut från mängden. Det mest iögonfallande är den förlängda svingen.Något som är mycket inne bland motorcykelbyggare i USA.-Det har varit en hel del arbete med att få till just svingen som håller fast bakhjulet. Men till slut gick det vägen, säger Johan Norman.I och med att svingen är betydligt längre nu än i originalutförande så har man fått uppdatera fjädringen.På Yamaha Aerox sitter det normalt sett en fjäder vertikalt från svingen och upp under sadeln. Den är nu helt borta och ersatt med en centralfjädring som sitter mellan fötterna på föraren. Centralfjädringen kommer också från Yamaha, men inte från en moped.-Den är från en Yamaha R1, säger Timo Aula.I stort sett varje dag gör de någon på sitt moppeprojekt.-Det är perfekt. Det finns alltid något att göra.Klar till mopedträffen i maj
Killarnas byggprojekt följs av mängder av intresserade på hemsidan moppenet.com-40000 har varit inne på vår byggtråd och läst om vårt projekt.När Garage är på besök i Svärtinge ser mopeden inte mycket ut för världen. En hel del kåpor saknas, likaså lackering.Men målsättningen är att den ska vara helt klar till en moppeträff i maj månad.-Vi har blivit erbjudna att få med moppen
i BRL:s monter på Elmiamässan i påsk, men vi tror inte att vi hinner bli klara i tid.-Risken är bara att det blir en massa slarv om vi stressar. Det här ska bli ordentligt gjort, säger Johan Norman.Enorm ljudanläggning
I Yamahan har killarna valt att satsa på en enorm ljudanläggning. Under sadeln har man byggt en stor baslåda och fyllt upp med en tio-tums bakhögtalare som väger hela tio kilo.Två feta slutsteg ska förse mängder med högtalare med erforderlig effekt.-Vi kan provspela lite så du för höra hur det låter, säger Timo Aula.Några minuter senare, och nära en tinnitusskada, kan jag lova att det är ett godkänt ljudbygge mopeden försetts med.Den kan även grannen, på andra sidan gatan, intyga...Mopeden kommer inte att köras utan är byggd enbart för utställningar och träffar. Men där-emot kommer allt att fungera och kunna köras om så önskas.-För att förse ljudanläggningen med ström kommer vi att bygga en kärra som innehåller bilbatterier. Ett stort fulladdat bilbatteri drar vi ut på en kvart, skrattar Johan Norman.Båda två går fordonsutbildningen på gymnasiet vilket är perfekt för att få kunskaper för bygget. Även ett bra tillfälle att omsätta det man lär sig i skolan i praktiken.Kåporna som ska sitta på moppen tillverkar killarna själva. De utgår från originalkåpor som sedan kapas, plastas och slipas tills det att de får den form byggarna vill ha.När det är dags för lackering talar mycket för att det blir svart färg. -Det passar bra till kromade delar, säger Johan Norman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!