När vi ringer Hans Stringblom, styrelseledamot på Takspecialisten i Mälardalen, vill han inte svara på frågor om företagets arbetsmetoder eller förbudet som Arbetsmiljöverket har lagt mot takarbetet i Norrköping.
– Inga kommentarer till någonting. Du får inte skriva någonting jag säger. Har du frågor får du skicka dem skriftligen. Men Arbetsmiljöverket har inte stoppat något arbete, säger han och lägger på luren.
Vi får inget svar på vårt mejl med frågor som bland annat handlar om varför de ofta byter bolagsnamn, misstanken om falska takbilder som inte kommer från platsen och hur de ser på att de flera gånger har polisanmälts för bedrägeri.
Mika Eskelinen, gruppchef för intern service på Stockholmspolisen, hittar vid en sökning på männens takföretag tre pågående ärenden som omfattas av förundersökningssekretess och fem avslutade ärenden.
– Alla rör bedrägeri eller bedrägeriförsök, men de som är avslutade är nedlagda. När man pratar avtal är det svårt att ta sig ur, säger han.
I ett beslutsprotokoll står att "ärendet bedöms vara av karaktären avtal mellan parter och bör hanteras därefter". Den drabbade rekommenderas i det fallet istället att bestrida fakturorna och kontakta Konsumentverket.
– Företag kan tyvärr byta namn och fortsätta. Ska det ge effekt krävs näringsförbud, säger Eskelinen.
Sedan 2017 har Konsumentverket fått in 35 klagomål på åtta av huvudmännens bolag. Men inget finns nu på myndighetens varningslista över bolag som har orsakat konsumenter stora problem.