Viktigast är att studenterna vet att det finns ett brandlarm, anser Lars Sandell, verksamhetsansvarig på Studentbo. Och informationen ges både på engelska och svenska.
- Vår bedömning var att det nya systemet skulle minimera falsklarmen, därför behövde vi inte informera om det. Det nya ska ge färre falsklarm, men nu är det finjustering som ska göras och det är väldigt svårt att tala om för en student.
Varför är det så svårt?
- Hur ska vi kunna göra det, de har ju ingen aning om någonting när de flyttar in. Vår erfarenhet är att av den information som ges vid inflyttning är det inte mycket som finns kvar i minnet sedan.
Vidbränd mat är det som utlöser många av brandlarmen, har ni informerat studenterna vad de ska tänka på när de lagar mat?
- Vi kan ju skriva om varenda detalj, om du spiller vatten så blir det vattenskada och så vidare. Men det är inget dagis vi jobbar med, det är ju människor som är myndiga. Att man inte ska bränna vid mat
är ju ganska självklart.
Jo, men om matlagningen är orsaken till så många brandlarm, är det väl bra?
- Det finns tusen saker som kan inträffa i ett boende och som man kan informera om, men det är ingen som läser detta.
Enligt brandkåren beror problemet till falsklarmen till viss del på att fläktarna har för dåligt utsug?
- Det stämmer inte, de här har gått igenom obligatoriska ventilationsbesiktningar. Allt är godkänt, säger Lars Sandell.