Vi närmar oss faktiskt det som många kanske aldrig trodde de skulle få uppleva: byggandet av Ostlänken, den 16 mil långa järnvägen mellan Linköping och Järna. Den 6 november togs ett historiskt första spadtag och nu är det dags för Norrköpingsborna att tycka till om den omfattande infrastruktursatsningen.
Ett projekt med många utmaningar.
– Det blir en stor utmaning att få in det här järnvägen i en fungerande stad, säger Lennart Andersson, regional direktör för Trafikverkets sydöstra region.
För Norrköpingsbor som redan nu tycker det är krångligt att ta sig fram i stan, kommer det inte direkt bli lättare när det riktiga arbetet med att bygga Ostlänken drar igång.
– Det är stora arbeten som ska göras, så det är förståeligt att det finns en oro runt att man får en påverkan i sitt vardagliga liv. Därför är det så viktigt att vi jobbar tillsammans med kommunen att lösa de utmaningarna tillsammans, att vi proaktivt hittar alternativa vägar och släpper på dem innan vi stänger av och behöver störa biltrafiken, säger Daniel Palm, Trafikverkets huvudprojektledare för Ostlänken i Norrköping.
– Jag är gammal Norrköpingsbo själv, så jag känner till kritiken. Det är jätteviktigt att allting görs i rätt ordning, att skapa möjligheten att ta sig fram innan vi täpper till.
Information är a och o.
– Det gäller att informera Norrköpingsborna om att ha en beredskap, de ska exempelvis veta att "nej, jag ska inte köra den vägen. Jag ska köra den vägen, men inte den vägen. Det kanske tar två minuter längre, men jag behöver inte sitta i kö".
Enligt Trafikverkets beräkningar ska hela Ostlänken stå klar 2035.
När finns det risk för störst trafikproblem?
– Bygget av Ostlänken är ju redan igång. Men de stora arbetena med själva järnvägen, det kommer nog igång runt 2028/2029.
Så det kan bli fem–sex år med stor trafikpåverkan?
– Så är det. Men jag tänker också att alla kostnader, påverkan och pengar ... det är ju investeringar också. Man kan få ta lite påverkan och utmaningar för investeringar i framtiden. Det vill vi att alla ska vara beredda på och medvetna om, säger Daniel Palm.
Utöver trafikpåverkan pågår som bekant arbetet med att göra plats för den nya järnvägen och den nya centralstationen. Vi har tidigare berättat om att företagare på Butängen har svårt att hitta nya lokaler. Bengt Stenberg, samhällsbyggnadsdirektör vid Norrköpings kommun, har koll på hur det arbetet går.
– I skrivande stund är det ett 80-tal verksamheter som fortfarande söker nya lokaler, medan ett 60-tal har hittat nya platser. Vi har förståelse för att man inte gillar att man måste flytta. Vi gör allt det vi kan för att hitta andra områden, vi vill ju behålla våra företag, säger Bengt Stenberg.
För att byggandet av Ostlänken ska gå så smidigt som möjligt ska Trafikverket och Norrköpings kommun hjälpas åt. Ett led i det är den samrådsperiod som nu inletts för delsträckan Loddby–Butängen, som pågår fram till 13 december. Samtidigt sker samråd för detaljplanen gällande nya centralstationen till och med en 18 januari.
För att få en bättre koll på framtidens Norrköping pågår även utställningen Visual City på Visualiseringscenter där Norrköpingsborna med hjälp av en tredimensionell karta kan utforska hur förslagen för järnvägen, den nya stationen och stadsutvecklingen ser ut.
– Vi hoppas att så många som möjligt tar chansen att tycka till under samrådet. Det är nu man kan påverka, säger Bengt Stenberg.