Först var bostadsrättsföreningen Bovieran med sin vinterträdgård som stod klar för inflyttning 2015. Då fanns i princip ingen annan bebyggelse i den stadsdel som från början kallades Södra Vrinnevi.
I dag trängs villorna runt gator med cirkusinspirerade namn som Lindansarstigen, Plymgatan och Trapetsslingan. Och nu börjar huvudgatan, Holmtorpsvägen, likna en stadsgata. Längs enkelallén ligger flerbostadshusen på rad. Ofta ska hus ligga minst fyra meter från gatan, men här är det tvärtom – max fyra meter.
– Det ger ett stadsmässigt intryck och håller ihop på ett bra sätt. Det blir fint när alléträden har vuxit upp. Det ska vara en väg med liv och rörelse, inte bara en genomfartsled, säger Roger Kjellberg, projektledare på fastighetsbolaget Strömstaden.
Tanken var först att anlägga en dubbelallé, men eftersom man har förberett för spårväg behövs plats för ledningar i marken.
– Att området har ett spårvägsreservat innebär att det är ritat för att göra spårväg möjligt, säger Joakim Lindblom, mark- och exploateringsingenjör på Norrköpings kommun.
Men om och när det blir spårväg återstår att se.
– Det finns inga planer för spårväg i nuläget och inga budgeterade pengar. Även om ett spårvägsreservat finns kan det dröja länge. I Hageby tog det ju 50 år, säger kommunalrådet Karin Jonsson (C).
Helt nyligen flyttade de först hyresgästerna in i området. Det är Heimstaden som bygger totalt 116 lägenheter i huskroppar med svala färger i kvarteret Föreställningen. Från ettor på 26 kvadratmeter till treor på 61 kvadratmeter. Den första inflyttningen skedde i början av december och sista etappen sker i februari.
– Det har varit ett jättestort intresse och högt tryck på lägenheterna, säger Robin Wilhelmsson, presschef på Heimstaden.
De nya bostadshusen har inte så mycket gårdsmiljöer, men så ligger de också nära Holmtorpsparken. Där har en lekpark byggts som öppnade strax före jul.
– I parken finns också en liten fotbollsplan, man måste få in spontanidrotten. Sedan finns ju Vrinneviskogen med alla löparspår, säger Roger Kjellberg.
Fastighetsbolaget Strömstaden exploaterar området, tillsammans med Norrköpings kommun, och har totalt sålt 73 villatomter i området och ett kvarter för flerbostadshus. Medan kommunen har sålt fyra kvarter för flerbostadshus.
– Det innebär att nästan 300 lägenheter har eller håller på att uppföras, säger Roger Kjellberg.
Han uppskattar att omkring 1 000 bostäder kommer att finnas om tio år i området som byggs ut kvartersvis. Visionen är att skapa ett område med olika typer av boenden: villor, radhus, bostadsrätter och hyresrätter.
– Vi tycker att mixen är viktig, men just radhus har vi inte fått in än, säger Roger Kjellberg som tillägger att byggrätter för radhus finns i de södra delarna, åt Kårtorpshållet.
Tomterna utmed Holmtorpsvägen är i första hand tänkta för flerbostadshus. Nyligen avslutade Lundbergs en anbudstävling för ett par nya flerbostadshus på en tomt på väster sida om vägen, men vinnaren är än så länge hemlig.
– Det blir fyra hyreshus med 80 lägenheter, men det blir en arkitektur som sticker ut, berättar Roger Kjellberg.
Tanken är att allén genom området ska anslutas till Öbonäsvägen, men detta planeras i etapp tre – och hittills är man fortfarande i etapp ett.
– Mycket talar för att man borde ta den så fort som möjligt för att minska byggtrafiken. Det är inte så många byggen på gång nu, men ändå är det rätt mycket trafik, och snart är det mycket barn i området.
I vissa delar av villaområdet har villaägarna kommit helt i ordning på tomten. Men en del tomter väntar ännu på hus eller köpare.
Under pandemin har intresset för att bygga villa ökat – och tomtpriserna har skjutit i höjden. För de åtta tomter som i år såldes på Akrobatgatan låg priset i snitt på tre miljoner kronor.
– Priserna har gått upp enormt. Vi ser en fördubbling på bara två-tre år. Men nu är nog folk mer avvaktande jämfört mot i början av de två första kvartalen, konstaterar Roger Kjellberg.
Många barnfamiljer har flyttat in och på Dekorstigen byggs för fullt den förskola som öppnar nästa år. Boende väntar säkert också otåligt på matbutiken Östenssons (Hemköp), som väntas bli klar under 2023.
När Björkalundsborna får buss in i området är däremot oklart. Östgötatrafiken har inga sådana planer, men ökar från i juni turtätheten på busslinjen som går på Gamla Övägen.