Det var fem år sedan som Stadium expanderade till Tyskland. Flaggskeppet i satsningen var butiken på Mönckebergstrasse i centrala Hamburg. Men den och ytterligare en butik slår nu igen före årsskiftet.
– Marknadsläget i kombination med höga hyror gör att vi inte når våra lönsamhetsmål, säger Magnus Wåhlander, general manager, Stadium.
Den butik som sedan återstår i Hamburg ska avvecklas när hyresavtalet går ut.
För tre års sedan lade Stadium dessutom ner sina butiker i Danmark. Men det finns inga skäl till oro, enligt Magnus Wåhlander.
– Det går bra för Stadium som koncept och för hela vår koncern. Vi öppnar butiker, tar oss an en ny marknad och utvecklar ständigt oss själva och branschen, säger han.
Den familjeägda koncernen som grundades i Norrköping kommer nu att fortsätta att fokusera på sin verksamhet i Sverige, Finland – och Norge, där sportkedjan under hösten etablerade sig med två nya Stadium Outlet-butiker.
– Vi har en stark position i både Sverige och Finland och fått en fin start i Norge, men i Hamburg har vi inte lyckats nå hela vägen med våra tre butiker.
Hur klarar Stadium den tuffa konkurrensen från näthandeln?
– Vi var tidigt ute med vår online-satsning och det är vi både stolta men också insiktsfulla kring. Vi var redo när det satte igång men behöver bli än snabbare på att ställa om. I dagsläget går vi bättre totalt i både fysisk butik och online om man jämför med branschen.