Satsning på nya cykelvägar

Norrköping satsar sju miljoner kronor på nya cykelbanor nästa år. Men när kommunens cykelplan ska vara förverkligad är det ingen som vet.

Politikerna satsar på cyklingen, men när kommunens cykelplan kan förverkligas är det ingen som vet.

Politikerna satsar på cyklingen, men när kommunens cykelplan kan förverkligas är det ingen som vet.

Foto: Ida Ling Flanagan

Norrköping2007-12-18 00:16
De flesta kom i bil, men vänsterpartisten Cecilia Ambjörn tog cykel till presskonferensen igår
i hörnet av Smedby- och Fjärilsgatan. Ambjörn cyklar året runt, i vanliga fall mellan hemmet i Smedby och jobbet på SMHI.-Jag har aldrig åkt bil till arbetet. Det är vårt viktigaste mål: att öka cyklandet för att minska biltrafiken, säger hon och tillägger att cyklingen borde uppmuntras på flera sätt.Sju miljoner satsas
Den nya cykelbanan längs Smedby- och Fjärilsgatan är ett exempel på förbättringar under 2007. Andra nya cykelvägar har under året byggts vid Norra Promenaden, Järngatan och Taborsbergsvägen.Nästa år satsas sammanlagt sju miljoner kronor, bland annat på cykelbanor vid De Geersgatan, Koppargatan och Malmgatan.-Men det handlar inte bara om nya cykelvägar. Vi vill göra det lätt och attraktivt att cykla på flera sätt, säger kommunalrådet Eva Andersson (s).Andra exempel är att cyklister får företräde vid trafiksignaler, väl upplysta cykelparkeringar och bättre snöröjning vintertid. Från och med i vinter ska snön sopas bort på hälften av de största cykelvägarna - bättre och snabbare än den vanliga plogningen.Hög prioritet
Totalt under mandatperioden satsar den styrande koalitionen upp emot 50 miljoner kronor på åtgärder för att underlätta cyklingen. Den cykelplan som antogs 2005 kommer dock att kosta mycket
mer, nämligen 120 miljoner kronor.När kan ni förverkliga det?-Vi lägger 50 miljoner till 2011 och ökar anslagen med en miljon om året...Är det någon som är bra på matte här, säger kommunalrådet Stefan Arrelid (mp).-Planen revideras varje år och det är svårt att ange ett visst år. Det viktiga är att frågan har en helt annan prioritet än tidigare. Medvetenheten är mycket större, säger Eva Andersson.Flera jag pratat med tycker att Norrköping är en ganska krånglig stad att cykla i.-Nja, det finns en del stumpar, cykelvägar som bara tar slut. Men det är just sånt vi vill åtgärda. Målet är att få långa sammanhängande stråk som är trygga och har bra framkomlighet, säger Andersson.Blir det några pengar kvar till underhåll och skötsel av cykelvägarna?-De nya cykelbanorna räknar vi med ska hålla ett antal år. För resten handlar det om normalt underhåll, och där har vi höjt anslaget med tre miljoner kronor, svarar Arrelid.Vid Resecentrum hoppas kommunen att det
i framtiden ska finnas ett cykelgarage med cyklar som går att hyra eller låna. Meningen är att pendlare som åkt buss eller tåg enkelt ska kunna fortsätta resan på ett miljövänligt sätt.
Följande nya cykelbanor eller andra förbättringar planeras under nästa år:
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om